Man kan alltid nörda ner sig

När man läser sådanna tips om hur man ska komma igång med träning och kanske löpning i synnerhet så står det alltid "Allt du behöver är ett par skor".
Alla ni som överlevt den där första 5km rundan vet att man behöver mycket mer än ett par skor för att kunna springa. Du behöver; träningskläder i funktionsmaterial, gärna kanske i kompressionsmaterial, och så behöver du en hållare till din Ifåne (och en bra spellista, detta gäller främst joggare för löpare lyssnar inte på musik) sist men inte minst så behövs ju en GPS-klocka, inte bara en pulsklocka.

Lite samma var det med simningen. " Allt du behöver för att simma är en baddräkt och ja ett par glasögon" Så har du tagit dig igenom dina första 50m så inser du att du behöver en badmössa, särskilt om du mer liknar Sarah Sjöström än Lars Frölander. När du är klar med ditt första simpass så inser du att du behöver en dolme eller en flytplatta och gärna ett par paddlar och så simfötter. Om du dessutom tränar för OW (open water för er icke simmare) så behövs ju förrutom våtdräkten kanske 2 badmössor för att förhindra brainfrezze de dagar då vattnet är kallare än kyldisken på ICA, som det ju varit de flesta dagar denna sommar.

Badpåsen blir bara större och större och då inser man att "the devil is in the details"...

Jag kände mig länge lite som ett fyllo när jag steg upp ur vattnet, vare sig det är bassäng eller utomhus. Först tänkte jag att jag kanske hyperventilerar men sedan insåg jag att det har med vatten i öronen att göra. Om man får vatten i örat som är ett par grader kallare än kroppstemperatur så får man yrsel (om det är kroppstemperatur så får man det inte) detta är också ett bevis på att balanssinnet funkar. Men detta är kanske inte så kul eftersom man kan bli väldigt yr och om man är triathlet kan det ju vara vanskligt.

Så klart finns det en lösning som dessutom ger dig möjlighet att investera i ännu fler prylar! Köp öronproppar.

Först har jag simmat med engångsproppar och det funkar bra, hade det på Vansbro exempelvis men dessa blir ju lite sunkiga efter några gånger (kanske därför de heter engångs...) så nu har jag investerat i riktiga proppar från Speedo. 75kr i shoppen på Eriksdalsbadet.
Till vänster de nya propparna från Speedo (75kr på Eriksdalsbads shoppen) och till höger engångsproppar stula av lillebror

Det är granproppar och som ni ser på bilden har de ett stop som gör att de inte åker in i örat. Funkade grymt bra och täppte till hela örat och stängde även ute ljud och tillskillnad från engångspropparna så behövde jag inte heller pilla tillbaka dem hela tiden, de satt helt enkelt där de skulle.

5 kommentarer:

  1. Jag anser mig själv att vara löpare, och jag lyssnar på musik... ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaja, du är undantaget som bekräftar regeln men det är för att du är så snabb från början!

      Radera
  2. Tack för tipset om öronproppar att simma med. Har själv använt vanliga skumproppar ibland när jag har simmat. Fungerar ju helt klart bättre än inga proppar alls. Man slipper att det skvalpar vatten i öronen och att de blir nedkylda av vattnet. Fungerar lite som våtdräkt för öronen. Ska ta och testa propparna du skriver om. Han använt apotekets simproppar. De tätat och stänger ute både ljud och vatten när man simma. Dock tycker jag att de är för hårda så jag får lite ont av dem. Ska testa om jag hittar några granproppar som fungerar för mig. Mycket smidigare än engångsproppar eller vaxproppar som man bara kan använda nån gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är lite hårda faktiskt och inte helt skönt att sätta i och ta ur dem men när det väl är på plats så är det inga problem

      Radera