Jag har börjat dopa mig

Exakt, det man inte kan nå med träning få man nå med annat. Skämt och sido, doping är inget att skoja om. Jag har under semester nördat ner mig i vetenskapliga artiklar och forskning om nitrat, det började med en artikel i tidningen Outside om rödbetsjuice. Men man ska inte tro på allt man läser så jag kollar upp källorna.
Det verkar inte bättre än att rödbetsjuice kan göra att du inte blir trött lika fort.
Problemet för oss som håller på med konditions idrott är ju att syret i musklerna tar slut, forskare tror exempelvis att den naturliga tillverkningen av NO (kväveoxid) är avstängd under maxarbete (under dina 1000m intervaller alltså) Det är då effekten av nitrat (rödbetor) kommer in. Nitrat kan bilda nirtirt som i sin tur skapar NO även i frånvaro av syre.

Forskningen visar att för personer som laddat med nitrat i 3 dagar kostar en max ansträngning 3-4 procent mindre energi, syre alltså. En engelsk studie på cyklister visade att de orkade cykla 16 procent längre med nitrat laddning.

Alltså du kan träna längre och hårdare om du dricker rödbetsjucie (enkelt sagt) det betyder inte att du blir bra tränad bara av att dricka juicen även om forskningen visat bra effekter även på åldringar...
Hur gör jag?
Tyvärr har jag i alla fall inte hittat den magiska formeln för hur man bäst skall inta rödbetsjuicen. Vad både svenska och engelska studier verkar vara överens om är max effekten verkar komma 90-180 minuter efter sista dosen. Vissa menar att det behövs 3-4 dl per dag för en laddning. (ca 3-4 rödbetor)Vissa menar också att det är bra att kombinera det med ett extra intag av C-vitamin.
Viss forskning visar att resultatet kommerefter 3 dagar på nitrat rik kost.
Jag har tagit en dos igår, körde ner 4 rödbetor och ett halvt äpple i min råsaftscentrifug (äpplet för smakens skull) drack det ca 1 tim innan mitt pass. Resultatet, ja svårt att säga så här efter första dosen men jag sprang fartlek i backe och det var jävligt jobbigt.

Ska testa detta nu ett tag, så länge jag orkar bara på kul. Eftersom jag för exakt träningsdagbok så hoppas jag kunna utläsa någon form av resultat. Håller er uppdaterade så ni vet om det är värt besväret.
VARNING det kan vara farligt att inta för höga mängder eftersom du kan bli förgiftad! Av den orsaken tror jag inte att det är att rekommendera att äta nitrat rent även om det faktiskt finns såna produkter.

Lagligt? Jag har inte sett något som tyder på att detta är doping, det är mer att välja rätt kost...

Ett glas bra kondition!

Skål!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar