Vad är ett långpass?

Idag var det första gången på evigheter som jag sett raden "långpass" i min träningsplanering.
Långpass = långt och långsamt.

Men vad är ett långpass egentligen?
Nu när var och varannan människa verkar aspirera på att bli ultralöpare så vågar man knappt säga att man sprungit ett långpass om man sprungit en sträcka kortare än ett maraton.  Men allt som är längre än din normala runda är faktiskt ett långpass. Innan jag skadade knäet så stirrade jag mig blint på antalet kilometer som skulle avverkas, det kunde står 27, 35, 43km i träningsplanen. Nu har jag lovat mig själv att tänka annorlunda det är inte antalet kilometer som är det viktiga det är tiden jag varit ute och ansträngningsgraden under den tiden. Så lånpass är for mig inte längre "långt och långsamt" utan mer länge och långsamt.

Mina pass framtill idag har som längst (under denna epok) varit 64min. Så ett långpass idag fick alltså bli 70min. Eftersom jag fortfarande är kvar hemma i byn så blev det två varv på terrängbanan. Hade jag kunnat hade jag tagit kort för att visa er myrmark och obanad terräng, men jag är inte den som orkar släpa runt min Ifåne när jag springer. Istället får ni en bild på mina blöta fötter!

Stolt visar jag upp mina trasiga fötter, japp visst håller man på att bli löpare igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar