Jag har anställt en hare

Jag börjar mer och mer komma igång med löpningen. Men rädslan för att få ont igen är jobbig, något annat som är jobbigt är att jag i huvudet är i samma löpform som jag var i innan detta helvete började i december när jag kunde snacka mig runt 30km i 5.20-fart.

Det är tufft att inse att man inte kan leva på gamla meriter, jag kan inte bara hoppa på vare sig farten, distansen eller ens träningsmängden som var tidigare. Jag måste börja om från början. Så om jag inte kan ta död på mig själv med långa pass så får jag väl göra det med att springa snabbare.
I detta syfte har jag anställt min sambo som hare. Han kan inte springa så långt, distansrekordet för honom är ca 10km tror jag. Men han kan springa snabbt, särskilt på 5km där han snart kommer att komma ner under 20min. Han är alltså min hare som ska springa före mig och hålla uppe tempot. Han skulle säkert göra ett jätte bra jobb om jag bara kunde låta honom springa före! Jag hatar att ligga 2:a så när han gör försök att dra så ökar jag så han inte kommer förbi.
I går var jag seg i kroppen och kände kanske att jag inte skulle orka med hans fart på en plattbanan så istället så lurade jag med honom på en mer backigbana bara för att jag vet att han inte kan springa i backar och jag skulle då få briljera.

Det hela slutade med partier av galet tjurrusande och frustande och mjölksyra mosade ben:
Haren: Är detta verkligen 5.30?
Jag: Nej, det är 5-fart.
Haren: Trodde vi skulle hålla 5.30?
Jag: …..

Rundan skulle vara 7 km på 40 min, det blev den inte…
Men det blev ett snabbt pass. På söndag ska vi springa igen, då ska vi springa långpass, ni vet länge och långsamt.

Efter passet kördes de obilgatoriska rehab övningarna.
Pickdöden
Nya favorit träningströjan från Kari Traa, bästa med den är att man inte blir strypt i halsen
Denna är för att avtivera vastus.
Sträck på benen, pressa hällen framåt och lyft så att framsida lår späns. Picka på vastus (muskel som förhoppningsvis buktar ut på insidan av knäet) Picka ganska hårt 20gånger villa kort emellan och upprepa 10 gånger




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar