Vad har du en jet eller dieselmotor?

Samtalade med min bror som träning, som vanligt. Eftersom vi delar samma genuppsättning men han har hållit på med löpning lite längre brukar jag fråga ut honom om saker som funkat eller inte funkat för honom. Jag menar varför uppfinna hjulet två gånger?

Min fundering var hur det kommer sig att jag kan snitta 5.20 utan större problem på 30km när jag tycker det är nära döden att springa 5-fart på 10km. Jag tycker det värsta som finns är 5-fart, 12 på löpbandet, kanske blir det ett onaturligt löpsteg eller så är det psykologiskt. Brorsan å sin sida närmar sig det magiska sub 3tim på maran men klarar enbart sub 40 på bra dagar. Jag tycker inte att det verkar så logiskt, det känns inte som att farten är konstant mot sträckan eller att det finns ett linjärt samband mellan syreupptagningen och uthållighet.

Jag som är rädd kass på 10 000 är i jämförelse bättre på 30km, kan kanske bero på att det tar 4-5km för mig att sluta flåsa som en kossa och hitta ett bra steg. Medan det finns folk som får för sig att börja springa rotar fram gamla converse och springer 10 km sub 45 utan närmare ansträngning. Orättvist? Ja, lite men skulle de klara en mara eller mer?

Läste också en krönika av Rune Larsson i ämnet där han skriver att det finns ett mönster, att ultralöpare är bättre på marathon är på 10km. Som exempel ger han Szalkai som gör maran på 2:12 (varje 10km på 31) och persar 10km på 29:59. Kjell-Erik Ståhl gjorde maran på 2:10 och 10km på29:46. Alltså ligger det rätt nära sitt 10km pers varje mil under en hel mara. Är inte det lite anmärkningsvärt?

Är det så att distanser som marathon och längre än så kräver en annan typ av löpare där den största vikten är en jävlig uthållighet?

Rune gör en jämförelse med mellan löpare och motorer:
Sprinter- jetmotor
Marathonlöpare- bensin
Ultralöpare- dieselmotor

Ibland när jag springer så tänker jag till och med att jag är en traktor…

Vilken typ av motor har du?

2 kommentarer:

  1. Tittar man på världsrekorden (för män) så faller hastigheten (meter/sekund) linjärt på sträckor upp till cirka 2000m. Mellan 2000m och marathon faller hasigheten även här linjärt fast långsammare (linjen lutar mindre). På sträckor efter marathon faller hastigheten på nytt fortare ju längre sträckan är (linjen lutar mer än den för sträckor mellan 2000m och marathon). I sammanhanget bör nämnas att sprinterlöpare har övervägande snabba muskelfibrer (kan testas med ett vävnadsprov). Brytpunkten vid marathon (två timmars löpning) förklaras av att glykogenet då tar slut i kroppen och att den då går över på fettförbränning i stället och då sjunker farten snabbt...

    Din brorsas sub 40 och sub 3 är exakt vad man kan förvänta sig. Enligt de tabeller jag har motsvaras exempelvis 38:41 av 2:58:43 och 39:58 av 3:04:32. Men sedan skiljer ju sig såklart träningen för 10000m och marathon, så det är lite som att jämföra äpple och päron. För att klara sub 40 på 10000m behöver långrundan exempelvis inte vara längre än cirka 20 km, medan motsvarande för sub 3h på marathon är cirka 36 km.

    Dt kan nog ligga något i att ultralöpare är bättre på marathon än på 10km, eftersom just marathon är brytpunkten jag nämnde ovan. Vad gäller Szalkai så satsade han så vitt jag vet aldrig ordentligt på 10 km så vi får aldrig veta vad han skulle kunna ha gjort, men någon minut eller två snabbare är väl inte omöjligt.

    Runes indelning i olika kategorier är grundläggande och bra. Sprinters har snabba muskelfibrer och kör anaerobt. De snabbaste marathonlöparna använder mest glykogen som bränsle. Ultralöparna är hänvisade åt det sämsta och mest lågoktaniga bränslet, dvs. fett.

    Själv har jag gjort 7,9s på 60 meter (2:11 min/km). Detta resultat och en del andra mätvärden talar för att jag egentligen är mer sprinter än något annat. Och sedan tycker jag att det är betydligt roligare att både träna och tävla för riktig prestandalöpning, i höga hastigheter.

    Hoppas att mitt långa och omständliga svar inte snurrar till de intressanta frågorna allt för mycket ;-)

    SvaraRadera
  2. Jag är en traktor. Och jag känner mig faktiskt inte så långsam. Det är mest andra som tycker att jag är "sölig". Min miltid är på tok för långsam för att matcha min maratontid.

    Jag gör som du - kommer igång sent, gärna efter 7 km. Hur bra är det för ett 10 kilometerslopp? Eller hur lång uppvärmning ska man behöva köra liksom? :)

    SvaraRadera