Planerna för period 2

Förra veckan var sista veckan under vad jag sett som någon form av förberedande grundträning. Tanken med denna period var att förbereda kroppen på att träna och att bygga upp mig igen efter det långa sjukdomsuppehållet. Jag tycker dessa 5 veckor har gått bra, över förväntan. Kroppen har svarat bra på alla pass och jag har kunnat öka steg för steg. Huvudsakligen har det handlar om att öka distanserna och bibehålla farten. I styrketräningen har jag blivit starkare och starkare hela tiden och på varje övning. Har haft två löpintervallpass mest för att känna på lite fart men annars har den typen av träning förlagts i Hammarbybacken.

Nu går jag in i nästa period.
Denna period sträcker sig in i januari men jag har bara detaljplanerat fram till jul. Då åker jag upp till norr i nästan 14 dagar och kommer köra i pricnip bara skidor på (hoppas jag) snö. Har inte detaljplanerat för januari eftersom det finns en stor osäkerhets faktor i om det kommer finnas snö eller inte.

Nåväl denna period kommer jag varva elghuffsandet i backe med stakintervaller på rullskidor. Nytt är också att jag tydligen måste planera in ett Core-pass ordentligt för att få det gjort så inget mer "jag tar det efter...." vilket sedan tenderar att skjutas upp. Corepasset kommer ju bara vara en 30-40min beroende på hur mycket jag maskar.

Har också blivit strängare med 2 veckor hårt en vecka lätt principen. Min kropp var rejält sliten förra vecka jag är ju livrädd för att bli sjuk så även denna vecka kommer bli lite lugnare än vad jag egentligen tänkt. Jag vill ju inte hamna i samma onda spiral som i höstan då det är möjligt att jag *host host* var lite övertränad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar