Jakten på 5

Upp och hoppa kl 05.15, käka frukost, hoppa i kläderna och masa sig till gymmet. För att göra bra ifrån sig på det där förbaskade Vasaloppet så räcker det inte med att springa, åka rullskidor det krävs styrka. Jag kör maxstyrka, vilket förklarar rubriken målet är att klara 5 reps av en övning inte fler om jag klarar fler så har jag för lite vikt. Jag vill bli stark det är målet, inte stor därför försöker jag undvika spannet 8-12 reps där muskeltillväxten ska vara optimal.



Övningsvalet är enkelt; basövningar som benpress, frivändningar, marklyft, rodd, bröstpress och dips. Jag kör bålstabilitet också, men blandar inte i samband med maxstyrkan. Bålstabilitet kör jag i regel efter intervallpassen. Då blir det plankan, sidoplankan, höftlyft....
Träningsdagboken. Alltid slå förra veckan och är det för lätt på sista markeras detta med + i marginalen för att det är dags att öka vikten.


Jag tycker det ger en grymt skön känsla i kroppen när man lyft tungt, matt på ett annat sätt än efter löpning eller skidåkning. Man kan exakt känna vilka muskler som jobbat. Dock tycker jag det känns jäkligt jobbigt att jag är så mycket svagare nu än för ett år sedan. För ett år sedan tog jag över 30kg i bröstpress med hantlar nu kämpar jag med 22kg. Men samtidigt så springer jag längre och snabbare nu än för ett år sedan. Det var ett val jag gjorde tyvärr kan man ju inte få allt!

Det är viktigt att fylla på med energi direkt efter träningen, särskilt om ett pass till väntar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar