Så något sött

Dålig uppdatering här på bloggen under veckan, vilket kan förklaras med att jag inte tränat som vanligt eftersom jag tappat rösten och inte mått riktigt hundra. Blev dock en tre timmars skogspromenad i lördags och ett gympass samt lite teknikträning på rullskidorna igår, verkar vara påväg tillbaka så en lätt löpning blir det idag. Ska dock avslöja att jag mest av allt drömmer om att simma, kanske för att löpningen går lite motigt och jag då gärna flyr lite...


Det var också ganska länge sedan jag bjöd på något recept här på bloggen. Tycker ni detta ser smaskigt ut? Det är det och här får ni receptet, vet att det inte är riktigt etiskträtt att göra det på en måndag men spar det till helgen...

Hallonglass med chokladmuffin

Hallonglass

Utan att skryta, detta är världens godaste glass!

Ingredienser

6 ägg

Lite socker

Grädde

Frusna hallon (eller andra bär efter smak)

Gör så här: Vispa ägg och lite socker till en fluffig smet. Vispa grädden, gärna lite hårdare än normalt. Ta fram stavmixer och mixa ner de frusna bären i ägg och socker smeten, fyll på med bär tills smeten har en lagom hård konsistens, som sorebt ungefär. Rör sedan ner grädden efter smak och tycke. Man får smaka av. Ibland blir glassen lite lös då kan man låta den stå i frysen en stund och stela till sig.

Chokladmuffin

Denna choklad muffin är riktigt mjuk och härlig!

Ingredienser
200g Mörkchoklad, gärna 70%

100g smör

1 dl vispgrädde

2 ägg

Vaniljsocker

Gör så här: Smält smör och choklad i en kastrull, var försiktiga så att smöret inte börjar koka och blir bränt bara! Vispa 2 ägg tills de är fluffiga, häll sedan i grädden och vaniljsocker. Häll i chokladsmeten och vispa ordentligt. Fördela i muffinsformar, för mig blev det 4 rätt stora muffins. Grädda i ugen i 200grader i ca 8min, då är de så där härligt kladdiga!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar