Har löpningen drabbats av Stureplans komplex?

På lite olika ställen här i ”bloggosfären” har jag märkt att fler och fler diskuterar att de ska, vill eller borde gå ner i vikt för att få bättre tider på tävlingar. Visst kan det vara så, en grov uträkning är väl att man blir ca 3sekunder snabbare på kilometer för varje kilo man tar bort.

Löparkroppar är ju inte direkt sexiga, nu snackar vi inte Bolt utan långdistanslöpare. Många, särskilt tjejer kan faktiskt se direkt ohälsosamma ut enligt mig. Några sådana mötte jag i lördags under mitt långpass. Efter ca 20km var jag ute på Djurgården och där var det hett, olidligt och jag gick ifrån alla mina principer och tog av t-shirten. Alla tycks springahalvnakna på Djurgården så jag kände att jag smälte i, förutom på ett sätt. Att majoriteten verkligen var pinnsmala och silikonstina.

Detta får mig att undra lite om löpar Sverige drabbats av Stureplans komplex? Löpare ska inte vara svettiga utan helst nysminkade med den senaste löpar frisyren och i klädd matchande kjolar och klänningar av senaste märke.

Så ska man som motionär eftersträva att gå ner i vikt för att bli bättre? Det är inte upp till mig att avgöra men jag kan bara ge min syn på saken. Vilken är att om man är ohälsosamt rund eller om man verkligen satsar på sin träning och tävling så visst kan man eftersträva att gå ner i vikt men du ska man väga fördelar mot nackdelar. Är dom där 30 sekunderna värda en sommar utan glass, grillning och jordgubbspaj? Att träna riktigt hårt och samtidigt äta mycket kontrollerat och ändå behålla fötterna på jorden är det få som klarar.

Jag själv har raljetar ut min viktnedgång, men då skall tilläggas att jag vägde +70kg och gick ner i vikt för att jag gick från att enbart träna styrketräning till att börja springa och jo kanske har det gjort mig några sekunder snabbare. Snyggare? Inte vet jag, har ju mindre biceps nu.

Så var det sagt.
Annars blev det bara två löp-pass förra veckan på grund av min sabla vad. Trodde den mådde bra och körde löpning 10km i torsdags, gick fint, vilade fredag körde (dumt nog) långpass à 35km i lördags på 3:05 och sedan hade jag mycket ont i går så det fick blir rodd och cykel. Har investerat i Voltaren nu så få se om det blir bättre. Hade faktiskt tänkt delta i Rundays pass idag, är redan nervös. Ska JAG köra löpning med andra? Inte vilken löpning som helst utan super 1000-ingar. Om du är där, klappa mig på axeln och ge en ensamvarg lite stöd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar