I fäders spår för framtids segrar

Ni som läst bloggen vet att jag under den där veckan med ryggskott inte bara blev övertalad att springa Tjejmilen utan att jag på eget bevåg även anmälde mig till Vasaloppet, riktiga alltså. Detta är något som bara ska göras. Är trots allt uppvuxen i Junosuando där Gunde Svan var en större hjälte än Stenmark och eleverna var tvugna att avverka minst 10km för att få en semla på fettisdagen men också belönades med Diplom och fribiljetter till bion om de åkte hela Järnetsväg som var ca 3mil. Detta gjordes från åk 4 till 9.

Vet inte riktigt hur det hänger ihop men i sommar skall jag delta i ett lag och springa Vasastafetten. Min sträcka är Evertsberg-Oxberg 15km. Sträckan beskrivs på följande sätt:

Första delen lätt utför till Vasslan, sedan några tuffa stigningar med bl.a Lundbäcksbacken upp till Oxberg. Fin fäbodmiljö då Björnarvet passeras. Varierande underlag av asfalt, grus, bark, stig och lite myrinslag.

Totalt stigning: 115m, vilket är den högsta stigningen på hela banan. Många av höjmetrarna kommer nog vid Lundbäcksbacken. Har kollat upp denna Lundbäcksbacken lite. Den beskrivs som Vasaloppets motsvarighet till Abborrbacken. Den brukar tydligen också kallas Suckarnas backe. Inte riktigt listat ut hög hög eller lång den är men om den totala stigningen är 115 kan det inte vara så illa, brukar ju springa några gånger upp och ner för Hammarbybacken som är 87m.

Banans profil ser dock inte så illa ut. 15km är heller inte så långt så det skall nog gå.


Att sätta något tidsmål på sträckan är svårt tycker jag eftersom jag inte har någon aning, vanlig 15km går ju på kring 70min en bra dag. Men jag får lov att återkomma i ärendet.
I går var det en trött Anna som körde ben, axlar och fåfänga på gymmet. Idag är det hoppas jag en pigg Anna med bara lite trötta ben som avverkar 18km distans +10X100 flytlopp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar