Runday!

Egentligen är måndagar mina gymdagar, men så har jag under en tid följt Runday och de tränar tillsammans på måndagar. Men eftersom jag inte ville känna mig tvingad att gå, ni vet jag har ju lite ont i vaden, så var jag på gymmet på morgonen iallafall.



Men jag gick och vaden gjorde inte ont, kan bero på att jag överdoserade Voltaren under dagen.




Vi samlades kl 18 vid Karlbergsslott, det var mycket folk, några hade varit med tidigare och för andra, som mig var det första gången gången.



Uppvärmning 3 varv runt planen i lugnt tempo. Sedan lite löpskola, de flesta övningarna brukar jag köra själv men det var ändå bra att se Lisa visa upp rätt teknik. Därefter var det dags för dagens pass Super 1000-ingar. Vi delades upp i två grupper en snabb och snabbare grupp. Jag valde den gruppen som bara var snabb...




Super 1000-ingarna går till så att vi sprang 100-200-300-400m med 100m jogg vila mellan. Efter två Supertusingar fick vi 200 joggvila som sett vila. När man kör supertusingar skall den första 100-ingen vara gå lika snabbt som 400-ingen. Går den första 100 på 25 sekunder så skall 400-ingen ta 1 min och 40sek.



Hur vet man hur snabbt man ska springa då?


Charlotte hade en bra förklaring, om man springer milen på 50min så skall varje 100-ing gå på 27sek. Springer man på 55min så lägger man till 3 sek och springer man på 45 drar man av 3 sek. Om jag förstod det rätt. Tanken är att om man springer milen på 50min så skall 10 Super 1000-ingar gå på 45 min. Träning för att bli snabbare.




Det var kul att vara med och testa Runday. Tjejerna hade verkligen tänkt igenom passet och det var kul att få vara nörd och snacka löpning med andra nördar. Jag tror ingen kände sig utanför heller oavsett hur snabb eller långsam man var. Eftersom alla sprang runt en plan och alla startade lite olika fanns det ingen som var sist. Tyvärr hittade jag ingen som höll mitt tempo så jag körde själv, hade varit kul att hitta en sparring partner men det är kanske lite svårt första gången. Försökte ibland ta rygg på någon, ibland fick jag dra om för att personen tappade och ibland fick jag släppa.




Men jag är nog med en sololöpare trots allt, jag kommer ju iväg och kör mina kvalitetspass och gör mitt bästa, men för dem som har svårt att ta sig ut på kvalitetspassen så kan jag absolut rekomendera Runday, det är värt att testa iallfall!




Efterpasset var det lite snack och streaching


Trötta löpare vilar upp sig efter Super 1000-ingar, lägg märke till de amerikanska fotbollspelarna i bakgrunden...











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar