Ett år har snart gått

Snart är det ett år sedan jag började träna löpning. Någon gång vid denna tidpunkt förra året började min vän Gunde tjata på att jag borde vara med i STAR tillsammans med henne och två andra. Efter lite tjat och utpressning om att C inte kunde köra om jag inte var med för man skulle vara två i lag så gav jag mig. Hade inte sprungit många meter innan dess. Så två veckor innan började jag jogga 2-3 gånger i veckan si sådär 5km. Och det var jobbigt.

Efter STAR så började jag springa, orsaken var att jag var kass på att springa. Men det tog fram till september innan löpningen tog över rutinerna och jag bestämde mig för att satsa och försöka bli en löpare. En hel del har hänt under året, jag har gått från att knappt orka 5km till att springa 30km på under 3 timmar. Min kropp ser också helt annorlunda ut, har tappat omkring 7kg i vikt och det både syns och känns.

Men det har inte varit en dans på rosor. Jag har pressat och nöt och slitigt för att komma sub 45 och när det var nära efter många mils löpning i djupsnö så kom ett ryggskott som förde mig månader tillbaka i träningen. Tappade motivation och undrade om jag inte skulle hålla mig till det jag kan istället- gymmet. Men man vill ju inte vara den som ger upp.

Hamnade i någon form av svarthål där intervallpassen var ligga jobbiga som långdistanspassen och där nästan varje pass slutade i någon form av besvikelse för att jag inte sprungit minuter fortare än gången innan. Det stod still, mer regel än undantag att vader och lår var stenhårda och minsta lilla trappsteg gav mjölksyra. Planer på att vara med på någon tävling lades på hyllan.

Liksom dem som vill komma i form till beach-2011 och letar olika bantningskurer och redskap som ska ge dem drömkroppen så letade jag ”det bästa träningsprogrammet för att klara sub45” läste bloggar och undrade i mitt stilla sinne hur alla andra kunde vara så jävla snabba!? Hur kunde alla alltid prestera bättre och bättre på varje pass? Misslyckades ingen?

Läste några träningsböcker som; Vad jag talar om när jag talar om löpning, Kroppens geni och Born to run och någonstans där så började saker falla på plats för mig.

Nu har jag gjort ett 14 veckors träningsprogram med målet att klara 50km. Veckorna och passen varierar lite. Har veckor som kallas mängdvecka när det handlar om att samla löpta kilometer, förra veckan blev det 75 km, det var första mängd veckan. Denna vecka är lätt vecka. Då ska jag springa i Hammarbybacken för det är kul och långpasset är nästan lika långt som ett intervallpass blir under mängdveckan.

Intervallpassen är mest långa intervaller, 5x2km bland annat ett 8x1000m, men ibland lite snabbare 5x40sek+5x4min+5x40sek. Det är variation och blandning men mest tänkte jag på att jag ska tycka att varje pass ska vara kul och spännande. Inte bara pass som man ska göra.

Så få se vad resultatet är om ännu ett år!
Klicka här så får ni se hur min sambo har det hemma numera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar