Dagen då jag blev ett forskningsobjekt



För ett tag sedan anmälde jag mig för att delta i ett forskningsprojekt. Bakom studien står Karolinska Institutet, Lunds Universitet, Göteborgs Universitet, Linköpings universitet, Uppsala universitet och Umeå universitet. LifeGene finansieras genom anslag från Vetenskapsrådet, Karolinska Institutet, AFA Försäkring samt Ragnar och Torsten Söderbergs stiftelser.

Vissa har fått inbjudan till att delta i studien medan andra, som jag anmälde mig frivilligt. Dels för att bidra till forskningen men också för att få veta mer om min egen hälsa. Syftet med projektet är att få veta hur våra gener, vårt sätt att leva och vår omgivning påverkar vår hälsa.

Studien börjar med att du svarar på en mycket omfattande enkät som behandlar allt från hur fördelningen på sin tallrik ser ut till om du någon gång övervägt att ta ditt liv. Det är alltså både högt och lågt. Därefter får du boka in ditt hälsotest.

I går var det min tur.

Väl framme hos Lifegene så fick man kissa på burk. Sedan mättes man på längden (när gjorde man det sist?) Men inte nog med det även midja, bröst och rumpa mättes. Sedan var det dags att ställa sig på tanitavågen. Det är en våg som ger ett ungefärligt värde på fett och muskler i kroppen.

Jag fick bland annat veta att jag har 2,3kg muskler i vardera arm. Är det bra? Undrar ni då. Ingen aning. Men jag fick också veta att jag har 200g mer muskler i högerben än i vänster.

Min fettprocent var 20, är lägre än rekommenderat värde för kvinnor men samtidigt fick jag med mina 65kg ett BMI som var på gränsen till överviktig. Vilket säger en hel del om att BMI är ett skitmått!

Sedan var det hörselkontroll, den var svår när man lärt sig uppfatta en signal så byttes det till en annan.

Efter det var det vilopuls, den var 52, normalt brukar jag ha 45 men man var ju lite upp stressad efter hörsel testet. Därefter följde en rad blodprov, långtidsocker, kolestrol och fan och hans moster. Resultatet på dessa tester får jag om en vecka.

Tycker du det låter spännande?

Anmäl dig du också. Hittills har man testar 15 000 personer och målet är omkring 500 000. För mer information besök http://www.lifegene.se/

1 kommentar:

  1. It had been a while since I visited web site with such high
    quality information. Thansk rather a lot for the useful info

    My blog post: having trouble getting pregnant the third time []

    SvaraRadera