Stor och stark eller armar som Madonna?

Även om jag är en rookie på löpning så är jag bra på styrketräning och träning i allmänhet, är ju trots allt PT. Detta inlägg tänkte jag ägna till att svara på lite frågor jag fått men kanske också slå hål på lite myter.

Jag tränar och tränar men märker ingen skillnad?


Vanligare än man tror, oftast så beror det faktiskt på att du inte ”stressar” kroppen nog. Skrev tidigare att Zumba inte kommer göra dig mer vältränad, vilket jag fått på luven för men jag håller fast vid det. Visst till en början men när du kört Zumba i 8 veckor kommer du inte märka mer skillnad.

Om du tar samma vikt på hantlarna varje gång och gör 3X12 varje gång så kommer du inte bli starkare, det samma gäller löpningen om du springer samma runda i samma takt varje gång så kommer du tillslut inte bli vare sig snabbare eller få bättre kondition. Du måste våga utmana din kropp mer och mer allt eftersom.
Rådet: Våga träna tyngre, hårdare och mer varierat.

Jag vill inte få bulliga muskler utan mer slanka därför tränar jag bara med lätta vikter.
Sorry men mer eller mindre så är detta inte något du kan bestämma, det är till viss del genetiskt hur våra muskler ”ser ut”. Visst är det så att man får mer volym om man tränar med riktigt tunga vikter, men då krävs riktigt tunga vikter, mycket mat och gediget arbete. Denna genetiska betingelse tror jag också ligger till grund när vissa säger att de har så lätt att bygga muskler.
Rådet: Så samman som ovan, då måste våga ta i och öka vikterna för att få muskler och bli mer fit. Vilket inte är samma sak som att maxa i bänkpress men våga ta ”tunga vikter”!

Jag tränar som fan men min mage är ändå slapp!
Hur äter du då? Tränar du både styrketräning och kondition? Punkt förbränning funkar inte så att bara köra Vecko revyn Beach 2011 programmet med 200 sit-ups på kvällen funkar inte. Konditionsträning och styrketräning kombinerat och samma sak här, våga göra lite tyngre sit-ups, magen är en muskel som växer av att bli ansträngd och det är faktiskt vad dina magmuskler måste göra för att bli synliga, det vill säga växa. För att få 6-pack krävs också lite underhudsfett.
Rådet: Se över hur du äter, blanda kondition och styrketräning, träna olika magövningar och träna bålen (core-träning). Glöm inte bort att köra konditionsträning.

Vilken är den bästa övningen för rumpan?
Utfall! Gärna med vikt i händerna eller med skivstång. Samma sak här våga ta ordentligt med vikt. En annan bra övning är knäböj och olika former av hoppövningar där du böjer benet i knäleden.
Rådet: Gör utfall tills du dör, eller dansa afrikanskdans.

Jag vill ha smalare lår så därför tränar jag insidan i maskin.
Om en muskel utsätts för påfrestning så kommer den svara med att växa. Om du kör stenhårt i ”insidalår maskinen” så kommer dina lår att växa. Om du inte samtidigt blir av med eventuellt överskottsfett så kommer låren att bli större.
Rådet: Träna allsidiga gärna funktionella övningar för benen det tar också på insidalår och ett vältränat ben är ett snyggt ben.

Mycket snack om att våga träna tungt, vad är tungt?
Säg att du har ett program där du skall träna 3X12 eller 3X10. Då skall du orka bara 12 eller 10, inte 15. Du ska KÄMPA på sista. Jag tycker att det är bättre att sikta på 12 och bara orka 10 istället för att sikta på 12, ta för lätt vikt och sluta fast man inte är trött. Man pratar ofta om RM (repetion maximun) alltså den vikt du orkar lyfta 1 gång, även kallat att maxa. Om man satsar på styrketräning kan detta vara bra att veta, kan jämföras med din maxpuls i löpning. Ta gärna hjälp av en PT eller instruktör för att göra RM-tester, skaderisken är rätt stor.
Rådet: Våga ta ut dig om du vill träna tungt orka då hellre en rep för lite än 5 för mycket


Lovar att du inte kommer se ut så här fast du tar lite tyngre vikter. Men du vill ha det ansiktsutrycket när du tränar, det visar att du tar i!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar