Tränar du mycket så blir du bättre

Mycket prat om vila och tid för återhämtning tycker jag, mitt i allt detta ser jag en liten dokumentärfilm om Ted Ås som säger: "Tränar du mycket så blir du bättre."
Vad är mycket?

Ja, det beror väl på vem man ska jämföra sig med, Charlotte Kalla har ökat sin träningsdos med 10% den här säsongen, hon ska upp i över 800 träningstimmar den här säsongen. Hennes standardpass har gått från 2 till 3 timmar och ofta kör hon 6-7 dagar innan hon tar en vilodag. Hur klarar hon det? Ett smart upplägg där hon bland annat tagit sig än de norksa tänket tror jag med att köra lugnare på långpassen. En annan "hemlighet" är nog periodiseringen i träningen, inte köra fullt ös medvetslös alla veckor utan bara vissa och låta de andra veckorna innehålla mycket träning men kanske inte lika hård träning.

För mig väntar (om Gud och min höft vill) Vasasfateffen på lördag, har 4:e sträckan 15km, Lundbergsbackarna. Men först får jag veta om det är en fraktur i höften, det vet jag på fredag. Tills dess kör jag på enligt plan och med voltaren så får jag ta smällen när jag vet vad det är för smäll jag ska ta. Ingen idé att måla fan på väggen som pappa brukar säga.

Idag var jag innovativ som vanligt i min träning och fick en del fundersamma blickar när jag kom ut ur omklädningsrummet på Eriksdalsbadet i baddräkt, badmössa och mina skidstavar...
Finns två saker att observera på bilden, ser ni vad? Svaret finns längst ner


Svaret: Bananskalet i min hand och den högst annorlunda fotpositionen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar