Terränglöpning på Djurgården

Det finns ett skämt bland Stockholms boende Norrbottningar om att Stockholmare handlar trekkingutrustning på Alewalds för att gå på trekking i Humlan. Dessvärre är det som med alla skämt att det är ungefär 95 procent sanning… Det är ju faktiskt även så att vissa Stockholmare handlar trekking utrustning för att det är coolt att ha ett par Salomon terrängskor till jeansen.

Det var därför med en aning skeptism och ett snett leende på läpparna som jag tog mig ut till skidträningen på Djurgården igår, det stod terränglöpning på schemat. Terränglöpning på Djurgården, trekking i Humlan ja ni förstår…

Skidträningen jag hoppat på (som kommer vara 1 gång i veckan fram till Vasaloppet)hålls av Sport Support Center och leds av bland annat Christer Skoog, han är ju värmlänning och dessutom har han coachat både Torgny Mogren och tjecken Martin Koukal till VM-guld på 50 km. Så om han säger att man kan springa terräng på Djurgården så kan man väl det.

I lugn fart trippade vi fram över gräsmattor och upp på kullarna i Djurgården, på något sätt så lyckades Christer faktiskt hitta ospårad terräng som gick både upp och ner och över stock och sten. Blev lite sprättande skidgång uppför en lite brantare backe ett par gånger. Omkring 1 timme och 20min irrade vi runt i skogen, var inte så ofta som vi ens passerade samma ställe.

Jag tyckte väl inte att det var jätte jobbigt men det var kul, sprang och log ibland och språkade med de andra deltagarna. Ett mysigt onsdagspass helt enkelt som jag inte kommit på att genomföra på egenhand det är ju klart.

På fötterna hade jag de nya Montrail Fairhaven, var lite orolig att de skulle vara lite trånga i tårna men dom funkade fint. Trots att de har lite dämpning och inte är en ren terräng sko så är de ändå närmare marken än de vanliga asfaltsskorna. Så jag är nöjd med mitt köp.

Min klocka är ännu på lagning och hur tränar man intervaller utan klocka? I kväll är det 3x10min tröskel, kunde så klart köra något annat men det är inte så jag gör. Istället får jag gå emot en annan av mina principer och springa dessa inne på löpband. Tycker inte man ska springa inne när man kan springa ute, men principen att inte ändra ett planerat pass är starkare än principen att inte springa inne. Jag får väl de det som en fördel att jag själv slipper hålla tempot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar