Hur man handskas med en blåsa

Då var man tillbaka framför datorn, utanför fönstret ser jag en tegelvägg. Helgens löparläger i Ramundberget var helt fantastiskt så klart ska jag berätta mer om det håller på att författa en smäre roman men tills dess tänkte jag dela med mig av en lärdom som jag faktiskt fick under lägret. Nämligen hur man på bästa sätt handskas med en riktigt nedrig blåsa.



Veckan innan lägret förändrades blåsan till något jag inte vill visa bild på. För att göra en lång historia kort så ska man inte sätta Comped på öppna blåsor. Det jag vill dela med mig av är inte hur man skapar detta elände utan hur man klarar av att springa över 60km i fjällmiljö med detta elände.


Vaselin är din bästa vän. För att inte plåstrena skall skapa friktion mot blåsan så är det bra att smörja med vaselin. Var noga med att inte få vaselin runt om för då fäster så klart inte blåstret.



Vaselin och hansaplast
Comped på en öppen blåsa är inte skönt för någon, lägg därför ett vanligt gärna vattentätt blåster eller kompress över blåsan. Lägg därefter på Compeden. Märkte att det är skillnad på åt vilket håll då lägger Compeden, jag tyckte det var bättre att ställa den på högkant.



Sedan kommer det avgörande- sätt vaselin på och runt Compeden, detta minskar friktionen.



In vaselinad comped som sitter över ett hansaplast plåster


Använd dubbla strumpor. Jag hade en tunnare Nike strumpa under den lite tjockare strumpan, då blir friktionen inte mellan strumpa och fot utan mellan strumpa och strumpa. Så nu är du redo att kuta på.


För övrigt så är det ett litet vakum nu efteråt, vilade igår och idag blir det en lugnare tur på ca 60min eller så. Kände mig risig i söndags men efter att ha vilat och ätit massor igår så känns det bättre. Känns faktiskt riktigt bra kroppen känns pigg och inga känningar någonstans.

Resten av veckan kommer fyllas med tempopass och långpass, simning och ett pass rullskidor bland annat. Nästa vecka däremot blir lugnare och mer vila som uppladning inför Vasastafetten på lördag.


Glada löpare på Ramundberget

Foto: Lena Gavelin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar