Så får du röntgen fixad på 1 dag...

Jag har fått bevis för att den svenska sjukvården inte är till för idrottare. Jag har som ni kanske vet problem med min höft, inte så mycket när jag springer men när jag gör allt annat som knyter skorna innan jag ska springa.

Naprapaten tyckte det var dags att ta en röntgen på skiten för att utesluta vissa saker, fick en tid till en läkare som skulle ordna remiss till röntgen. ”Han är bra den har läkaren bara du kommer i tid”

Att komma i tid är min paradgren jag är alltid i tid och till och med i förtid. Tid kl 8 i vanlig ordning var jag på plats 07.30 läste lite tidningar på Pressbyrån och gick sedan till adressen jag fått. Dörren öppnades av läkaren och jag undrade och jag gått på något flyg och hämnat i Bulgarien, läkaren var dessutom bulgar…
Först fick vi reda ut vem jag är.
- Är det du?
- Ja, jag antar att det är jag, hade tid kl 8 men är lite tidig.
- Jaha, kom med ha på skorna nej ta av skorna! Och du har ont i revbenen?
- Nej i höften.
Avhandlar en massa formalia i rummet som brydds av tavlor på allt från boxare till Ingvar Karlsson och en bild på sjuksköterskor som kastar pilar i rumpan på en man. Bulgariska sjuksköterskor. In i undersökningsrummet som liknar rummet där Frankensteins monster blev ”tillverkad”

- Ta av tröjan!
- Ska jag inte ta av byxorna? undrar jag.
- Ja just det ta av byxorna.

På något sätt lyckas han få mig att stå på ett ben och vifta med armarna, ett tag börjar jag undra om det är dolda kameran. Får klä på mig och svara på lite frågor som spelas in på en bandspelare.
- Blir röntgen på det här säger läkaren och tar upp telefonen.
- Jag vill ha en patient på röntgen, nästa vecka? Nej det har hon inte tid med hon är ung. Mina patienter behöver inte vänta i någon kö. Hon kommer i dag kl 12. Inga problem.
- Tro inte på när dom säger att det tar 2 veckor att få se bilderna, jag ringer och har dem i eftermiddag, inga problem. Vi ses igen på fredag hej då!
- Tack då…

Någon timme senare låg jag i magnetröntgen om jag gått via den vanliga sjukvården tror jag att jag fortfarande hade
a) Suttit i telefonkö för att komma fram och få boka en tid
b) Väntat på att få remiss till röntgen de närmaste 4 månaderna

1 kommentar: