Morgonstund har klorvatten i mun

Man börjar ju undra om detta med simningen inte blivit lite rutin för mig. Har inget mål med simningen utan simmar just nu en gång i veckan på kul. Det finns mycket med simningen som man faktiskt kan ta med sig till löpningen och som gör en till en bättre löpare tror jag.

Dels har vi ju det där att de som tränar simning på riktigt tränar extremt mycket teknik, alla kan plaska på i 1km men det är tekniken som blir avgörande för tiderna. Är det inte lite samma med löningen? Alla kan springa, vi är faktiskt skapta för att springa, men de som lägger ner tid på att träna fotisättnig och teknik för att springa i backar de vinner i längden?

Den andra jag tänkte på som jag iallfall skall försöka ta med från simningen till löpningen är lugnet. När du simmar kan du inte hetsa upp dig, eller klart du kan, men då blir det jäkligt jobbigt och du får garanterat en och annan kallsup. Om du istället slappnar av och gör rörelsena lugnt och metodiskt så kommer du få ett annat flyt. Ja, det blir lite meditation. Samma sak gäller löpningen om du hetsar och "pressar" så spänner du dig särskilt i axlar, nacke och ansikte och då är det ju inte jätte lätt att andras fritt utan istället blir det jobbigt och du känner dig spänd.

Är du en sådan som måste släppa ner och skaka på armarna ibland när du springer? Om svaret är ja, då kanske även du borde börja simma lite.

Från det ena till det andra så sprang jag ett roligt snabbdistanspass igår, tycker egentligen att dessa pass är rätt tråkiga men med denna matematikövning blev det kul. Upplägget är snott från nyaste numret av Runners World.

Pyramiden
10 min Uppvärmning
10 min i Marathonfart (5.30)
2 min återhämtning
8 min halvmarathonfart (5.15)
4min återhämtning
6 min milfart (4.45)
6min återhämtning
4 min 5km fart (4)
8 min återhämtning
2 min tjurrus (fort)
10 min nerjogg

Tidena inom parentes är tiderna jag körde på, gick aningen fortare på varje. Återhämningen lade jag i 5.30 fart av den enkla orsaken att det blev så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar