05.15 Uppstigning!

Har ni funderat på att många idrotter sysslar man med på kvällen eller eftermiddagen men det är något med simning som gör att man absolut vill göra det så tidigt som möjligt på morgonen. Så medan regnet hängde i luften så hängde vi på låstet till Eriksdalsbadets utebassäng.
Eriksdalsbadets utebassäng en fredag morgon efter träning



Egentligen är fredagar vilodag, men så vill jag komma igång och simma lite mer och innan man kommit igång så är det egentligen inte jätte mycket träning att simma.... inbillar jag mig. Inte simmat sen jag blev fri från ryggskottet i mars så jag hade inte jätte stora förväntningar, dessutom jätte länge sedan jag simmade i 50m bassäng. Kompisen tyckte dock jag såg ut som ett proffs i min baddräkt och badmössa och dessutom snabba glasögonen.


Planen med passet var att fokusera på teknik.
Insim: 400m mycket teknik bland annat en armssim och catch-up.Sedan följde lite tempoökning 400m då jag simmade 25 lugnt för att sedan öka frekvensen i 25.Sedan 200m lugnare med fokus på teknik, därefter avbad. Helt okej faktiskt för att vara första passet på nästan 6 månader. Än bättre att jag till och med under teknik delen kunde dra om halva bassängen. Visste att jag borde blivit simmare!


Sprang igår ett av mina favoritpass faktiskt 3x9min. Dessvärre kändes benen inte riktigt pigga när jag skulle dra iväg så det blev en lång uppvärmning på nästan 4km och stretch därefter.

9 minutrarna delade jag upp i 90 sekundare. Varannan 90sek gick i strax över önskad tävlingsfart (på 10km) 4.20 och varannan fick i tävlingsfart 4.45. Mellan setten 2 min gå vila. Halvägs in på sista settet hade jag en rejäl klump med mjölksyra i benen, vilekt inte var tanken utan man ska ju undvika mjölksyra. Ville inget annat än att stanna och skaka ur blev då så arg på mig själv, trodde att jag pratade tyst för mig själv men tydligen skrek jag högt: Du stannar fan inte, du har bara dig själv och skylla. Folk tittade lite konstigt på mig. Vad ska man säga? Hög musik i öronen kan göra en förvirrad.


Har svårt att komma upp i tempo nu, antar att det är för att jag kört mycket långt och lugnt, till och med intervallerna har varit långa. Tror det är dags att speeda upp lite, känner trots allt att det finns mer potential i benen nu gällande uthållighet. Så under 2 veckor, från måndag ska jag testa köra fler snabbapass. Vilket är ditt favoritpass för att bli snabb? Kom gärna med förslag.



1 kommentar:

  1. Hello! You some kind of skilled? Great message. Are you able to
    tell me learn how to subscribe your weblog?

    Also visit my web-site - help getting pregnant ()

    SvaraRadera