Åksjuka i nya skor

Nu ska ni få höra en lustig sak och nej jag har inte åkt t-banan med rullskidor igen.


I går hade jag långdistans på schemat, hade dessutom nya skor och skulle springa i terrängen i Sätrareservatet. Efter att ha kommit en bit in i terrängen drabbades jag av extremt illamående. Tvungen att stanna illamåenda alltså detta efter mindre än 8 km. Försökte med allt höjde musiken för att slippa tänka på det plågade mig upp och ner för backar, kullar och mindre former av Mt Everest. Åsen borta i Sätra kan vara riktigt utmanande om man känner för det. Illamånedet blev värre och värre, fick stanna igen och tog då bort musiken från öronen och gissa vad illamåendet försvann!


En förklaring kan vara att jag har grymt dålig musik i MP3 men det tror jag inte min förklaring är åksjuka! Japp, jag blir lätt åksjuk och nu i nya skor, upp och ner och snirkligt, hoppandes och blicken nästan fäst på marken med dunka, dunka och annat i öronen så blev jag åksjuk. När musiken väl var borta kunde jag utan problem klämma 15km.


Köpt nya skor ett par Adidas Supernova sequence. Känner mig mycket jämställd eftersom mina andra snabba skor är helt blå.
Ny skor, de är inte så här finna efter turen i Sätrareservatet


Det är inte lätt att välja skor, har tidigare haft Adidas Salvation men tycker nu att jag springer som en elefant i dem, dessa är lillasyster till dem. Jag ber alltid om hjälp när jag köper skor, får springa på bandet bli filmad och får sedan förslag på olika skor. Prövar, känner, testar springer med olika skor innan jag slutligen väljer. Att jag valde dessa beror på att jag har extrem pronation och måste ha stöd (ännu ett tecken på att jag borde blivit simmare och inte löpare?) men ville ändå ha något lite smidigare, skorna kommer jag ju främst att använda under långpassen. Passade på att köpa ett par korta tights från Craft också och nya löparstrumpor som var Runnerstores egna. Skulle egentligen köpa ett par andra men så var dessa 2 för 100kr så varför inte. De var sköna så skynda till Runner Store och fynda löparstrumpor!


Annars så planerar jag ett litet snabbhets läger för mig själv under kommande två veckor. Mycket långdistans har bättrat på min uthållighet men gjort att jag tappat lite tempo så under 2 veckor ska jag leva intervaller och snabbdistans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar