Var är kaklet?

Kunde inte sova så jag bestämde mig plötsligt kl 05.15 att det är nu jag för första gången skall simma i öppet vatten. Peppad av min plötsliga uppenbarelse klädde jag mig och tog våtdräkt, dubbla simmössor och glasögonen samt en handduk med och gick ner till bryggan.

Vattnet såg mörkt men inte så farligt kallt ut. Var vid gott mod när jag drog på våtdräkten, var fortfarande vid gott mod när denna bild togs.
Beredd att första gången i livet simmaträna i öppet vatten

Klättrade ner för stegen och faktiskt var inte vattnet så farligt kallt, jag lät vattnet komma in och sedan kom panik nummer ett- det är fasiken kolsvart när man tittar ner i Mälaren. Här finns inget vitt kakel och inga dragna linjer. Simmade lite så kom panik nummer två- halsen liksom knöt sig och jag fick svårt att andas. Jaha, slappna av simma lite bröstsim varvat med frisim. Lugnt och fint. Tänk inte på alla sjömonster som lurar där nere. Lite stört att jag tänkte på den stackars hundägare som på sin morgonpromend skulle måste fiska upp mig om jag drunknade

Efter ett tag släppte båda panikerna och jag fick faktiskt ihop 20minuter simning. Det är ett litet område man kan simma inom så jag simmade runt där från boj till boj. Räknade ut att det borde vara ca 50m mellan bojarna.

När det började kitla i tårna bestämde jag mig för att nu fick det vara nog. Men så var det gjort, första gången i mitt liv som jag simmar i öppet vatten i våtdräkt och tänkt som träning. Det var läskigt och spännande och när jag väl kunde slappna av så satt tekniken där faktiskt. När måste jag (på en vecka) få lite mer vana att simma ute så att jag vågar slappna av. Glad att jag har gjort det den där första hemska permiären nu kan det ju bara bli bättre, visst?
Tummen upp för utesimning när alla paniker lagt sig

4 kommentarer:

  1. KUL med premiär! Duktig du är! Det är lite skrämmande i början. Man ser ingenting och man får ihop konstiga historier om sjöodjur som lurar i vattnet. Men när man kommer över tröskeln och kan fokusera på andetagen och ett avslappnat simsätt så är det så himla härligt att befinna sig där. Det kommer gå fint för dig, försök att hitta din egen simbubbla och fokusera på dig själv så kommer det gå kalas :)! Hejar på dig!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Det var kul, men läskigt alltså ungefär som att åka bergochdalbana

      Radera
  2. Ja, verkligen som en berg och dal bana :) Igår när jag kom upp ur vattnet så kunde jag knappt gå rakt, huvudet snurrade och jag var alldeles yr, som att jag var full och stapplade fram... haha vilken syn. Tänkte prova att ha i öronproppar nästa gång, det kan hjälpa, och jag ogillar verkligen att få vatten i öronen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var också jätte yr idag. Kan det ha med det att göra? Du ska jag också testa det. Funkar med sånna från apoteket mån tro?

      Radera