Vad är ett bra resultat?

Det skall erkännas att jag är en tävlingsmänniska. Länge levde jag på devisen att jag inte är med och tävlar i något som jag inte kan vinna. Detta gäller, eller gällde, sporter såväl som allehanda så kallade sällskapsspel, som faktiskt är ett sätt att befästa en hierarki i en grupp. Förloraren i Monopol har inte en chans att få vinnaren att massera fötterna eller koka te åt en!

I andra sporter jag tävlat i har det varit mer kvinna mot kvinna, som i Taekwondo. De handlade om taktik om att läsa sin motspelare och snabbare eller med stryktålig. Jag var det senare och inte ett dugg av det tidigare. Bra resultat var att vinna sin match.

Vad är ett bra resultat i löpning?
Eliten springer milen på under 30 minuter och drar marathon på omkring 2 timmar. Det är bra resultat! Så länge ville jag inte ställa upp i lopp för även jag inser mina begränsningar, jag kan inte vinna!

Men nu har jag kommit till någon form av insikt om att bra resultat kan vara olika. För mig är målet att få kalla mig för löpare, det vill säga milen under 45 och halvmaran under 1,45.

Förresten någon som vet vad man ska springa ett marathon på för att kalla sig löpare? Kanske under 4 timmar?

Det är alltså bra resultat enligt mig. Sedan har jag världens sämsta tålamod och tycker att jag ska nå dessa resultat nu, eller helst igår så jag kan nå nya mål. Men tydligen är det inte så lätt, det handlar om hårt arbete har jag förstått. Var dock orolig ett tag över att det skulle handla mycket om talang, och som ni vet så saknar jag talang för löpning. Men coachen skrev så vackert i ett mail till mig nämligen så här

” Du skall veta att bra resultat i långlöpning handlar om 1-5 % talang och 95-99 % eget arbete”

Alltså kan jag skita i det där med talangen och bara jobba hårdare än någon annan- då jävlar!
Denna vecka kommer se ut som följande. Inte helt optimalt eftersom jag skall vara i Göteborg och jobba på TUR-mässan fredag- söndag. Det blir mycket stå upp och jobba och babbla så det brukar vara tröttsamt.

Måndag: 45 min varav 15 i tröskelfart+ löpskola
Tisdag: Yoga + Styrka (rygg, bröst, core)
Onsdag: Distans 90min
Torsdag: Styrkan (ben och axlar, core)
Fredag: Resa till Göteborg och distans 60 min
Lördag: intervall 5x4min
Söndag: Vila

Någon Göteborgare som vill med ut och springa?
Nähä, trodde väl det, slöa jävlar…

5 kommentarer:

  1. Det som är så frustrerande är att även om man vill "träna hårdare än någon annan" så är det ju det där med att man inte kan träna hur hårt eller mycket som helst då man antinger blir skadad eller övertränad. Hur tacklar du sådant, skiter i att du riskerar överträning och springer tills benknotorna blottas?

    SvaraRadera
  2. Det är en bra fråga. Fram tills mitt ryggskott så har jag nog kört på utan rim och reson med tanken att min kropp klarar det mesta. Nu har jag taggat ner lite, har fått hjälp med att sätta upp min träning och kör det hårda passen hårt och det lätta passen lätt. Istället för att köra allt på max. Jag tror att ett vettigt upplägg som jag har nu gör att jag kan träna hårt men samtidigt få åtehämtning. Låter det vettigt?

    SvaraRadera
  3. Haha absolut och det är så det ska gå till. Det tråkiga med långdistanslöpning är Szalkais eviga påminnande om att man INTE ska träna på mjölksyrenivå för att det förlänger återhämtningen. Utmaningen handlar nästan mer om att (kunna) träna så många dagar i veckan som möjligt. Klurigt och knepigt!

    SvaraRadera
  4. Lite mjölksyra träning måste man unna sig ibland, men inte på Långpassen =) Tränar du med Sthlm Marathon?

    SvaraRadera
  5. Det gör jag förvisso inte men han "tjatar" bra mycket ändå i textform på marathon.se ;) med all rätt såklart, han e grym

    SvaraRadera