I den snabba banan har vi…

När det börjar gå bättre så kommer alltid ett bakslag. Med träning är det ofta så att när man är på en topp så har man ofta kört hårt och då kommer sjukdom eller skada som ett brev på posten.

Min kloka vän A sade igår att; När man lyfter sin träning en nivå och blir ”elitmotionär” så får och måste jobba mycket mentalt. Det handlar om att tackla motgångar och komma tillbaka. Mindfullness och balans.

Ett bra exempel är Marit Björgen detta norska skidunder som för något år sedan var uträknad och hamnade långt ifrån pallen. Nu är det ingen som ror på henne. Snacka om att komma stärkt ur en motgång!

I går efter mitt bollrullningspass så fick jag känningar i ryggen och skinkan igen. Det är då fan! Jag som tyckte det gick så bra.

Jag är fullt medveten om att jag haft en rekordsnabb återhämtning och att det kanske inte är helt bra, men ändå. Det är tungt, det gör mig ledsen.

Hade fått planen för 3 veckors träning framöver, grundträning och komma igen. Känns som det skjuts mer på tiden och mina mål också.

Coachen var dock snabb på att vara peppande, aldrig varit så glad över att ha en coach som nu. Dagens planerade löpning ändrades snabbt till ett simpass.

Det var länge sedan jag simmade, kanske 1 år sedan, då körde jag simning 1-2 gånger i veckan men det puttades ut av löpningen så jag var lite nervös igår kväll när jag packade väskan, baddräkt, mössan, tog med båda glasögonen var lite osäker på vilka det var jag faktiskt gillade bäst.

Simmar man stiger man upp tidigt, innan klockan 06 tassade jag iväg. Ni som inte brukar vara ute vid den tiden så kan jag meddela att de nu börjar bli ljust och jag hörde fåglarna. Väl framme vid bassängkanten tittade jag runt, snabb-banan eller motionssim. För ett år sedan platsade jag i snabb banan, utan tvekan. Men nu?

Att inte testa är att förlora direkt, hoppade ner i den snabba delen. Värmde upp med bröstsim, lite stressad av folk framför och bakom, men det kändes okej, jag är riktigt snabb i bröstsim. Sedan dags för crawl, det är ju då man känner sig nervös. Kommer jag ihåg hur man gör? Eller kommer jag få en kallsup. Oh det vore pinsamt!

Men jag visade att jag minsann platsade i snabb- banan. Efter några testvarv pressade jag på med lite intervaller 200meter crawl 50meter bröst, sedan tabataintervaller, det är 20 sek hårt 10 sek vila. Körde 10 set av den, normalt brukar man köra 8.

Kunde till och med varva och köra förbi mina medsimmare. Det enda som inte satt klockers var vändningarna så dem gav jag upp efter ett tag.

Gick sedan till grunda polen och körde vattenlöpning i 10 minuter, avslutade även här med tabataintervaller.

Känner mig nöjd, fick upp pulsen och hjärtat fick jobba. Så här i efterhand tänker jag att jag kunde kört på mer, men vatten är ett annat element och det är ovant och tar en stund innan man kommer in i andning och teknik, kanske särskilt om man är nervös också.

Tänkte bjuda på dagens outfit, inte helt van att fota sig själv på detta blogg sätt. Men skulle ju inte bli helt förvånad om Tyra Banks ringer och vill ha med mig i Top model, men då kommer jag att säga som min pappa sa när han blev erbjuden en roll i filmen ”Populär musik från Vittula”.
-Jag har inte tid jag måste gå på gymmet!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar