Ett pass som gick uppåt och ett recept på det

Ikväll var det dags för det första riktiga passet på nästan 3 veckor. Jag var rädd för både det ena och det andra, för halka, för att det skulle vara för jobbigt och mest av allt för att det skulle göra ont.

Halt var det men det gick okej med dobbar. Värmde upp ca 3 km med lite ryck när det var barmark bara för att få känns på farten lite. Sedan blev det lite snöpulsning för att nå fram till backen jag mätt ut. För på schemat stod det 10x200m backe i tröskelfart.

Gick jävligt bra måste jag säga. Mina ben är starka, fick inte mjölksyra förrän efter 6 vändan och då hade jag ändå ökat farten ordentligt efter varje varv. Var skönt. Nästa gång kan jag ta i mer, till mitt försvar får jag säg att min backe ligger i skogen och det är inget lyse där så jag springer med pannlampa och när det går upp för har huvet en tendens att titta neråt så man ser inte så långt. Efter de 10 vändorna så körde jag samma väg hem som för uppvärmning, alltså 3km. Dock är det bara uppför hela vägen hem, det var extra skönt. Men ingen smärta, däremot är mina ben lite trött nu.

Pannlampan på! Bilden är tagen efter passet...


Fått frågan efter ett recept på Kikärts- och morotsbiffarna också så jag slänger med det också
Ingredienser
2 packet Kikärtor (kokta) ca 380g st
2-4 morötter, beroende på storlek
2 vitlöksklyftor
2 ägg
Curry
Salt och peppar

Gör så här:
Skölj kikärtorna, förslagsvis i ett durkslag. Mixa kikärtorna till en jämn smet, detta kan vara lite klurigt, eller så är bara min stavmixer dålig. Brukar mosa dem först med en sådan där gamla sak som mormor gjorde potatismos med.

Skala och riv morötterna fint och pressa vitlöken. Blanda ihop kikärtor, morötter, vitlök, ägg och kryddor till en smet. Vissa har i Maizena men inte jag. Krydda efter behag. Inget som man dör av att äta ”rått” så jag brukar smaka av så jag får bra smak på det.

Knåda samman ordentligt och gör till biffar, brukar bli omkring 8 biffar för mig av denna smet. Stek sedan i riktigt med olja, alltså nästan frityr.

Servera med mongo chutney eller äppelyoghurt och en sallad gjord på spenat, tomat, avokado och kanske lite färsk mango eller äppelklyftor.

Har ingen bild på biffarna, istället får ni se dagen outfit, understället. detta är helt i rosa och kommer från Stadiums egna märke.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar