Frukt är godis…

Efter mitt inlägg 8 tankar om mat fick jag lite mail, det var kul. De flesta verkade dock inte hålla med mig om att frukt är godis. Jag menar inte att man inte skall äta frukt, men jag tycker att man skall vara medveten om vad man äter.

Ord som kan vara bra att känna till:
Glukos=druvsocker
Fruktos=fruktsocker
Sackaros=”vanligt socker” ex strösocker = en glukos+en fruktos ihopkopplat

Så här ser näringsinnehållet ut i några frukter

Apelsin per 100g
Kolhydrater 8.9gram (3.6 g sackaros, 2.7 g fruktos, 2.6g glukos)
Protein 0,6g
Fett 0,3g
Vitamin C 51mg

Äpple per 100g (utländskt, skalat)
Kolhydrater 8,2gram (varav 8,1 g är sockerarter, sackaros står för 2,4 g)
Protein 0,2g
Fett <0,1g>Banan, skalad, per 100g
Kolhydrater 18,3g (13,5 g är sockerarter, sackaros står för 6,5g)
Protein 1,1g
Fett 0,4g
Vitamin C 10mg

I en läsk då?
Coca-colasom är min favorit läsk ser det ut så här per 100g
Kolhydrater 10,9 (4.0g sackaros, 3.4g fruktos, 3.5g glukos)

Jag menar inte att man skall dricka cola istället för att äta frukt, frukt innehåller ju också fibrer och annat som är bra för kroppen. Men om man har som mål att kanske tappa några överflödskilon så ska man kanske inte vräka i sig frukt i tid och otid. Informationen kommer från Institutet för hälsa och välfärd, Fineli, vilket är finska folkhälsoinstitutet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar