Tänk på viloveckan så du helgar den

Vecka 4 – vilovecka

Nu i mitt nya ”Anna lyssnar på kroppen liv” så har jag ”peppar peppar” inte varit sjuk på 8 veckor, mot hela förra årets var 5:e vecka. Så jag är mycket nöjd. Men som den gamla klocka min kropp är så börjar jag få känningar på förkylning så här direkt i vecka 4.

Förutom mina förändringar i kosten så har jag också inför en vilovecka var 4:e vecka, har haft viloveckor i mitt träningsschema förr också men då sett det mer som en rekommendation. Nu har jag inställningen att viloveckan är minst lika viktigt som träningsveckan!
Vad skiljer en vilovecka från en vanlig vecka?
Under viloveckan så går jag ner lite i varv, försöker sova lite mer och äta lite mer och träna lite mindre!

Till skillnad från vanliga veckor där jag nu förlänger såväl löppassen som simpassen med 5 minuter per vecka så gör jag inte det under viloveckan. Det är 35min löpning och 50 min /2000m simning som gäller.
Normalt tränar jag 5 dagar i veckan, varav några dagar är dubbelpass men under viloveckan så försöker jag till och med vila en extra dag. Detta gör jag för att intala mig själv att det är okej om jag blir sjuk nu, inget att stressa över för jag skulle ju ändå vila lite extra denna vecka men också för att få chans att faktiskt vila lite extra.

Det är intressant att göra förändringar i sin träning och i sitt tänk, det är så lätt att bara köra på och bli blind för resultat kontra investerad tid. Jag börjar faktiskt mer och mer tro att det inte bara handlar om distansen du simmar eller springer utan om hur väl du tar hand om den tiden du har.
Vissa dagar när kroppen är tung och sliten är det kanske bättre investerad tid att ta en vilodag är att bara köra på?
Läser ännu i simtidningen jag köpte för ett tag sedan, härlig artikel om simning i öppet vatten, jag längtar verkligen!
 

 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar