Dagarna innan Vasaloppet

För ett år sedan var jag vid denna tid så nervös att jag höll på att spricka! Det var snart dags för Vasaloppet. Eftersom jag inte ska åka i år tänkte jag dela med mig av lite sista minuten tips till er andra som ska åka.

Snacka dig till ett bättre startled!
Är det första gången du ska åka Vasan och inte har gjort det till din grej att starta sist och vet med dig att du är bättre än en led 10 åkare. Kanske har du precis missat led 7 eller 8 på ditt seedinglopp. Gå till seeding tältet, ta på dig ditt finaste smile och prata med dem. Förklara situationen och fråga snällt om det finns något de kan göra. Kanske kan de hjälpa dig.
Det funkade för mig!

Valla rätt, var inte snål!
Okej, hur mycket pengar har inte Vasaloppet redan kostat dig? Och om du ska göra hela klassikern så har du inte ens börjat spendera pengar ännu. Så snåla inte in på vallan, det är verkligen avgörande för hur din dag ska bli. Lämna in skidorna till någon som är kunnig! Jag valde Vasasvanh och hade helt underbara skidor.
 
Du behöver inte sova bara vila
Jag är kanske lite exceptionellt nervös men jag sov inte en blund på hela natten. Jag låg och hade ångest och ja, spydde. Men vet ni vad, man behöver inte sova. Bara du ligger ner och vilar din kropp så går det bra! Jag åt ingen frukost heller, eller jo men den kom upp igen. Några klunkar coca-cola innan start bara.

Lägg upp en mentalplan
90 km är långt, sjukt långt. Det kommer kännas ännu längre när du passerar den 150 tusende röda stugan och kilometer skylten visar att det är 78km kvar. Alla säger det men se varje station som ett mål och drick gärna något mellan de olika stationerna också.

Kom i mål!
Det kommer kännas jävligt, roligt, fruktansvärt, härligt, jobbigt, fantastiskt, hopplöst och sedan är du i mål!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar