Grym träningshelg

Jag har haft en galet bra träningshelg!
Lördag är ju en riktig träningsdag för mig, då för jag simning följt av ett rätt långt rehabpass. Jag hade hoppats att jag skulle vakna pigg som en lärka på lördagen men kände mig lite seg så påvägen till Eriksdalsbadet så passade jag på att svägna in på Pressbyrån och hämta med mig en kaffe, jag vet inte vad det är men jag tycker att Pressis har riktigt bra kaffe!

Så med en kaffe i magen värmde jag upp inför simpasset, sedan axelskadan kör jag alltid uppvärmning på land innan jag hoppar i. Jag gör lite klassiska armviftningar, sedna armhävningar med bara skuldrorna (alltså höjer och sänger skuldrorna stående i amhävningsposition) den bästa övningen för att förbereda inför frisim är dock att stå med ryggen mot en vägg, viktigast är att skuldrorna och området däremellan ska vara i väggen. Armarna böjda och armbågarna i höjd med axlarna och vinkla händerna nedåt.

Passet idag är att rekommendera för dig som just börjat simma, ger känsla för fart samtidigt som du bygger upp uthållighet.
200m insim
2x100 fart 1-4
2x250 steady (30 sek vila)
50 bad
4x50 spurt (@ 1min om du vill köra hårt annars vila 30 sek)
200 avbad

Efter det snabbt ombyte och rehabpasset...

I söndags så var det kondition på schemat, min kondis är verkligen i botten men nu ska den sakta jobbat upp. Började att promenera lite kort på bandet innan jag sprang mina 20 min, kroppen kändes så lätt det kändes så skönt- jag kunde bara trava på. Känner en helt annan styrka i "coren" än tidigare! Tack rehab och yoga för det. Jag hade inte alls någon lust att kliva av efter 20 min men jag gjorde det och satte mig på cykeln istället för att köra 40 min. Passet var snabbpass med lite farthinder då jag ökade motståndet men jobbade för att hålla samma fart. Även där svarade kroppen bra! Totalt alltså 1 timmes konditionsträning. Sedan lite rehab och mage samt töjningar.

Hade en riktigt skön känsla i kroppen efteråt! Kände mig som en låtsas triathlet som körde ett bakvänt brickpass.

Tack kroppen! Fyller på med hampaprotein direkt efter passet!

4 kommentarer:

  1. Härligt! Tror det är ett grymt bra tecken att en är på rätt väg med skador när träning börjar kännas lite rolig igen :) Kommer du träna med Neptun denna termin eller väntar du tills du är helt på banan igen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har velat fram och tillbaka. Men kommer nog vänta , jag känner mig själv för väl! Hoppas kunna simma ute med dem till sommaren

      Radera
    2. Låter klokt! En annan fråga relaterad till inlägget: vad är det för hampaprotein du dricker egentligen? Jag har testat det från rené voltaire och det är så grymt äckligt att det knappt duger att mixa ner i en smothie alltså. Har du tips på ngn välsmakande sort eller har du bara grym karaktär när det gäller osmakliga nyttigheter? ;)

      Radera
    3. Då är det nog så att jag har grym karaktär för ja det är sjukt äckligt! Jag tar Friways gå in på deras sida å ange CC så får du rabatt om du vill testa.

      Radera