Allt har ett syfte och ett mål

Rubriken får det att låta som om jag ska skriva om något väldigt djupt och filosofiskt och det ska jag ju också nämligen om träningsplanering och tester.

Det finns ju dem som aldrig planerar sin träning, det blir som det blir. Lite intervall pass här ett långpass där oj nu är det dags att köra lite styrka.  Så finns det dem som är som jag, som alltid har ett schema där varje pass är noga planerat.

Jag förespråkar att man ska ha ett upplägg och en planering det blir lättare både att följa upp men också att nå sina mål. Jag tycker att man även som tre gånger i veckan motionär ska ha någon form av planering så man inte bara kör zumba i 5 veckor sedan core i 2 eller tränar sten hårt 5 gånger i veckan i 3 veckor för att sedan tappa lusten och inte träna alls de närmaste 5 åren.

De största fördelarna jag ser med att planera sin träning är:
Minska skaderisken
Undvika överträning
Skapa motivation
Ge ett mål och syfte
Lättare kunna utvärdera sin träning och fysik
Toppa formen

Personligen har jag HAFT en tendens att skynda lite för fort, att sno lite för tuffa pass av andra. Jag har inte alltid utgått från var jag är utan snarare fokuserat lite för mycket på var jag vill komma. Ja, som person är jag lite rastlös och otålig, det är bra i vissa sammanhang för jag får saker gjort men det är detta som lett mig ner i fördärvet av skador och elände.

Bästa tipset för ens träningsplanering är att först testa dig och se var du är nu. Alla har ju inte möjlighet att göra ett ”riktigt” test där man får fram pulszoner och mjölksyra nivåer. Men man kan ju testa sig själv.

Ett enkelt konditionstest för löpare är:
Värm upp i 5-10 min, spring sedan 2 km och notera tid och puls.
Gör detta testa ungefär varannan månad och om du inte får resultat, läs blir snabbare så är det dags att tänka igenom ditt upplägg.
 
Ett liknande test för simmare är 
6 x100 m med ca 30 sek vila emellan.
Notera tiden för varje 100m och också din puls. När du är klar notera pulsen efter 1 minuts vila och sedan efter 3 minuters vila.


 När du vet var du startar är det lättare att veta vad som är ett realistiskt mål, eller säg så här alla mål är relistiska men vissa är bara olika nära i framtiden. Om man har ett stort mål, som Vansbro sub 45 min så kanske man kan börja med att ha Vansbro på 47 min som delmål.

 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar