Jobbar på cykelbenen

Onsdagar är spinningdag, det började jag med förra veckan. Dels för att det är den tuffaste konditionsträningen jag kan ägna mig åt just nu och dels för att jag har en dröm om att cykla lite mer i sommar och då tänker att jag redan nu ska bygga upp lite cykelben och rumpa.

Passet igår var "bara" 45 min så det gäller att gå in i det med rätt inställning, alltså gasen i botten från start. Det var ett bra pass, klättring varvades med långs spurter och jag vågade pressa på mycket mer än sist i genomsnitt låg min puls ca 10 slag högre detta pass än förra vilket enbart berodde på att jag körde mycket hårdare.

Men jag följer inte instruktören i allt hon säger, jag står till exempel inte rakt upp och trampar snabbt, varför skulle jag göra det? Det gör man aldrig ute, inte jag iallafall. Så gör jag inte jumps, särskilt inte jumps på 4. Ni som håller på med spinning vad är meningen med jumps egentligen?

Efter passet tog jag torr tröja på mig och gick ut i gymmet, för det är dags att få in lite mer styrka också. Men jag börjar försiktigt:
Axel lyft åt sidan
Pulldown
Frensch press (bästa triceps övningen)
Benspark
Hög rodd

Nästa vecka ska jag lägga in även chins och dips!

Avslutade med ett bra magpass med följande övningar, alla i 45 sek med 10 sek vila emellan.
Bencykel
Hela sit-ups
Korkskruven (benen rakt upp, lyft på rumpan och vrid sida till sida utan att nudda golvet)
Fällkniven
Båten
Diagonala fällkniven

Kittlade dödsskönt i kistan!
Dessa ben ska bli cykeldugliga om några månader
 
Snart på en landsväg nära dig!
 

4 kommentarer:

  1. Härligt! Gillar inte heller stå upp med högt tempo! Då sätter jag mig hellre ner och kör!

    Det hade varit riktigt skoj om vi kunde cykla tillsammans i sommar, köra en härlig cykelhelg :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å simma också. Låter som en briljant plan! Måste bara jobba på mina cykelben om jag ska hänga på dig!

      Radera
  2. En träningshelg innehållande simning och cykling och så lite löpning är spikat :)!! Åh vad jag längtar efter sommaren!

    Är ett stort fan av cykeltröjor :) brukar köra storlek M på mina då jag tycker tröjorna brukar vara så små. Trist att den var för liten för dig! Vad är det för storlek på den? :)

    SvaraRadera
  3. Stå upp rakt och cykla snabbt låter jättekonstigt och riskabelt. Själv gillar jag jumps. Inbillar mig att det kräver och tränar bålstyrka. Men är annars som du - gör inte alltid som instruktören säger. Har oftast högre kadens än vad som är tänkt (och därmed kanske lite mindre motstånd) för det har jag fått lära mig är bättre för en löpare. Vill man bli cyklist via spinning ska man sitta mycket enligt "orka-mera-anna".

    SvaraRadera