Simma, simma!

Varit lite tyst här på bloggen under helgen, detta beror enbart på ComHem. Helst plötsligt slutade nämligen vårt Internet och TV:n att fungera, det var i lördags. Ringde och anmälde felet och på tisdag kan de komma och kolla... Bra service och dessutom missade jag min favorit etapp på Tour de Ski - klättringen.

Detta elände vägdes iallafall upp av att jag simmade i lördags!
Det är en konstig känsla, man längtar så efter det så när man kan ska göra det så vill jag nästan inte för att jag är rädd att det ska göra ont i axeln och då är man tillbaka på ruta 1, så länge man inte försöker kan man drömma i allafall...

Planen är att simma ett pass i veckan nu i januari för att förhoppningsvis kunna öka till 2 pass i februari och hela tiden köra mina övningar 4 dagar i veckan samt så klart ordentlig uppvärmning innan jag hoppar i bassängen. Passen i bassängen blir inte heller som tidigare utan kortare i både tid och längd och inte lika snabba.

I lördags behövde jag lite inspiration så jag tog fram en klassiker som jag köpt när jag behövde lära mig mer om hur man bygger upp såväl simträning som cykelträning. Här finns en massa pass som bara är att köra och dessutom uppdelade på grundträning, där jag antar att de flesta (förutom kanske skidåkare) är i nu, sedan kommer snabbhetsträning och tävlingssäsong.
Passet jag körde i lördags har jag kört många gånger förra året när jag skulle lära mig att simma.
15 min uppvärmning och teknik
4x8min frisim med 1-2 min vila mellan setten
5 min avsim

Ett pass jag verkligen kan rekommendera till dig som vill börja simma och ännu sliter med att orka många längder, det är grundträning som syftar till att bygga uthållighet så det ska inte gå fort.

Har såklart kört mitt nya rehabpass också, det är tuffare än det gamla...

1 kommentar: