Yin och Yang

Jag har ju tidigare berättat att jag börjat med något nytt, att på ett nytt sätt försöka ta tag i skador och annat som ligger och gror. Eftersom jag är en person som inte gillar att göra saker halvdant så tog jag kontakt med Sofie som är yogaterapeut. I helgen var jag i hennes studio och gick igenom mitt yoga program.

Jag tror yoga är bra för alla men alla behöver inte samma sorts yoga, vissa behöver kanske energi och andra som jag behöver kanske avslappning och meditation.

Det var väl Sofie som sa det men jag kunde inte direkt säga emot om att det inte är mer energi jag behöver utan snarare få in med avslappning och lära mig koppla av och framförallt lyssna på min kropp. Programmet jag fått av Sofie är ca 30 min och är bygger på Yin yoga, där man jobbar med att hålla positionerna längre och det är inte lika fysikt som annan yoga.

Sofie ger många råd, vissa kan jag ta till  mig vissa är jag kanske inte redo för ännu. Men som den duktiga eleven jag är så mailade jag så klart Sofie och sade att jag skulle göra som hon sa, tror både hon och jag visste att det var viss sanning med modifikation. Till svar fick jag:

Gör som kroppen säger. Inte jag. Jag bara guidar dig hem till dig själv. Bara du vet innerst vad som ska göras. Tjockt svart hjärta
 
Så denna morgon började jag med att stänga in mig i vardagsrummet, tända ljus och lägga ut min matta och göra mitt program. Även om det skulle vara avslappning och inte ett dugg ansträngande egentligen så svettades jag och kroppen gjorde lite konstiga ryck. Jag klarade inte att hålla alla positioner så länge som jag borde, men jag tänker att det inte finns borden i yoga så jag gör så bra jag kan.
 
Eftersom allt är yin och yang...
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar