Inspiration!

Jag är på paus just nu; skadat knä, skadad axel, förkylning nummer 376 i år. Mycket på "on hold" känns det som. Allergi och immunförsvarstest i morgon kan kanske snart ge något hopp om mina förkylningar. El-chocker i knäet på torsdag och nästa tisdag ska jag till simlandslagets sjukgymnast med axeln. Så ser det ut, bäddat för sammanbrott som sagt så jag måste finna inspiration och hitta något annat att roa mig med tills saker har släppt efter lite så jag lagar mat.
Anna stekpanna. Kolla in mitt blommiga förkläde
Unnade mig själv lite inspiration som plåster på alla mina sår.

Detta med Rawfood känns inte riktigt som vintermat, på vintern vill jag iallfall ha varm mat som ger energi och värmer upp en. Men efterrätterna och drinkarna i boken är inte fy skam dom kommer jag nog köra mycket i vinter.

Boken Yogamat däremot är full av värmande recept. Har hunnit testa några av dem och en favvorit är Zucchiniplättar!

Zucchiniplättar
Zucchiniplättar på stekning

Ingredienser
2 zucchini
havssalt
2 gula lökar
5 vitlöksklyftor
3 msk olivolja
3 ägg
200g fårost
1 kruka persilja (jag använde fryst)
1/2 tsk tabasco (det hade inte jag så jag tog sambal oelek)
Svartpeppar
Kokosolja till stekning.

Gör så här:
Grovriv zucchinin och lägg i ett durkslag och salta på dem för att dra ut vattnet.
Finhacka lök och vitlök och fräs så det blir mjuka
Vispa äggen och blanda ner osten och örterna. Tillsätt sedan löken.
Krama ur så mycket vatten du kan ur zucchinin och blanda ner i smeten. Smaka av med tabasco (eller sambal) och peppar.
Stek sedan i ett plättjärn eller vanlig stekpanna på ganska lågvärme.

Servera med någon god yoghurttip som tzatziki och så klart en sallad med Frölander mycket avokado (betyder mycket!)

2 kommentarer:

  1. Zucchiniplättar låter som något jag bara måste prova! Fy tusan vad du går igenom just nu, jag skickar massvis med energirikatankar till dig! Du kommer komma igen, med besked, det vet jag! Du är stark!

    SvaraRadera
  2. Alltså de där ser hur goda som helst ut! Nästan så att jag måste skaffa en plättpanna.

    SvaraRadera