Varmt och svettigt!

Helgen har förflutit i ett virrvarr av händelser och det känns nästan som om det inte fanns en enda lugn stund. Lördagen var det simning i vanlig ordning och sedan ett besök på mässan Allt om hälsa som var en stor besvikelse. Enda intressanta där var en tidning men det återkommer jag till.

I går söndag så testade jag på Bikramyoga. Har varit nyfiken på att prova det länge men inte tyckt att det varit värt pengarna. Hur som så fick jag nu chansen att testa ett pass på duCalme.
Jätte mysigt ställe, typsikt yoga ställe som är inte mörkt och murrigt och doftar lavendel. Fick en liten genomgång av vad man skulle tänka på, minst 2l vatten, så lite kläder som möjligt, yogamatta och handduk. Blev också upplyst om att första gången så är målet bara att stanna i salen som är över 40 grader varm.

Birkamyogan på duCalme är inspirerad av Hatayogam som jag provat på lite tidigare så det flesta om positionerna (asanas) hade jag ändå koll på. Redan innan vi gick in i salen så fick vi veta att nybörjare skulle ställa sig längst bak och att instruktören Matt inte kommer att visa något utan att vi  fick titta på de mer erfarna.

Jag gillade hela grejen med att det var varmt och svettigt, det tyckte jag var skönt. Men själva yogapasset kändes mer som gympa på Friskis och Svettis. Det var ena positionen efter den andra med instruktören som hojtade som om vi var på spinningpass. Själva den delen av yogan där "kropp och tanke" möts som jag själv gillar fanns inte riktigt med utan det handlade mer om det fysiska och om att klara av värmen.

Kanske testar jag någon fler gång, man ska ju inte dömma saker efter en dålig upplevelse men så fick jag ju lite skäll av min guru Sofie för att jag ju inte ska elda på mig själv mer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar