Tejp- Anna går på yoga

De flesta väntar till januari, eller åtminstonde till en måndag med att införa en ny vana. Det orkar aldrig jag. Jag börjar direkt, lika bra att bita i det sura äpplet, vem vet det kanske är sött?

I helgen gick jag en introduktionskurs i Ashtanga yoga på Inbalance här i Stockholm. Jag hamnade där för att jag fick Inbalance rekommenderat dels av en annan simmare i klubben men sedan tyckte simtränaren att jag borde börja med yoga.
Varför? För att skapa balans mellan musklerna, jag är väldigt ojämt stark till följd av alla skador och så för att bygga upp en ny styrka innifrån ut.

Så i helgen yogade jag 3 timmar och dagen och gissa om jag hade träningsvärk! Men bara dessa timmar satte fingrarna till på de ställen i kroppen jag behöver jobba med, det blev tydligt var jag är svagare och stelare. Det är så jag vill använda yogan för att bygga upp min kropp, skapa balans i den så att jag kan göra allt det andra jag vill göra.

I går var det alltså premiär för mig på en klass, alla andra har gått tillsammans hela hösten och känner varandra mer eller mindre, så tur att man inte är så blyg. Tur också att man tränat en hel del yoga förr i tiden för alla positioner sades på sanskrit. Men det var kul och jobbigt och jag fick jobba med att det inte är en tävling i solhälsningar...

Det jag gillar mest med Inbalance efter dessa gånger är att det inte är så högtravande. Ibland kan yoga vara jobbigt för att det blir för mycket filosofi och pekpinnar med hur man ska leva och tänka. Ärligt det orkar jag inte med. Jag tycker också att många studios, har varit på en del både i Sverige och utomlands, tar det för seriöst. Som att man inte ska prata i salen innan klassen. Så är det absolut inte i yogans hemland Indien och så var det inte heller på Inbalance.

Tejp-Anna och yogan kommer nog att bli en följetång.

After yoga i min fina Kari Traa mössa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar