Träningsläger- mellan hopp och förtvivlan

En bild säger mer än 1000-ord...
I helgen var jag på längdskidsläger i Borlänge. På fredagen åkte vi (jag och sambon) till Grängesberg och där fick jag test åka lite. Hade inte känt mig helt frisk utan som att det var något virus som lurade i kroppen, ni vet känslan. Åkte lite lugnt på fredagskvällen på spåren i Grängesberg. Det var fina spår och upplyst och allt. Efter lite vallaproblem fick jag tillslut ordning på skidorna och åkte ändå 12 km på knappt en timme.




På lördagen åkte vi till Borlänge, det var en av mina julklappar att få åka skidor och bo på Active Stay. Hotellet ska jag inte säga något om, det var ett hotell varken mer eller mindre men taccobuffén på kvällen var värdelös. Däremot var spåren på Bergebo skidstation toppen. Det fanns ett 7 km spår, som egentligen bara var 6km, som var fint draget med natursnö. Det var lätt åkt, uppför i 5km och sedan lite lätt nedför.


Lördag

Först ville inget stämma, det var bakhallt, alla andra åkte som galningar, det var tugnt och jag var trött och allt gjorde ont. Det tog 18km innan jag fått ordning på tekniken och på skidorna. Jag tänkte negativa tankar, det var jobbigt. Ett tag hoppades jag att jag skulle få ont i knäna så jag slapp eländet men jag bet ihop och kämpade och tog mig igenom mina planerade 30km.

Söndag

Söndagsmorgonen började jag med att valla om skidorna. Jag kan inget om valla! Pratade med storebror och med pappa men ingen av dem gav något svar tyckte jag. Tillslut så tog jag fram the magicbox eller vallaboxen. Den har jag "fått" av storebror, här fanns grejor, läste på varje burk och sedan började jag experimentera. Tänkte att det kan ju inte bli så mycket värre och kostar 2 cm av något i en lustig färg över 400kr så måste det väl ge bra skidor?


Det var ca -12 grader ute, spåren var lite isiga och det hade kommit lite nysnö.


Nu ska ni få receptet på superskidor (varsågod Larry)

Basewax i botten.

Swix för -10 till -20, 2 lager (tanken var att de skulle förhindra det andra från att frysa)

Swix blå extra ( till -8), 2 lager. (lite klistrigare när det var isigt)

Kanon säger jag!

Annas vallabod- where the magic happens...


Jag kände inte samma ångest på söndagen. Jag åkte lugnt och kontrollerat och tänkte bara "Alla som vill får åka om mig, jag ska åka i min fart" Jag kände hur modet kom tillbaka allt eftersom, tillslut klockade jag av 30km på 2.30.Pausade inte klockan när jag tog vätskepaus, vilket jag gjorde efter varje varv (6km) efter 18km tog jag också en gel. Jag vet egentligen inte vad som är bra tider på längdskidor så om någon annan vet det så kom gärna med en kommentar


Formstatus: Det är inte konditionen som är problemet, men blir trött i överkroppen och tekniken är inte helt hundra.
Bergebo skidstadion







2 kommentarer:

  1. Kul att din vistelse i Dalarna var toppen!

    Spåret längs vägen i bergebo är perfekt Vasaloppsträning också!

    SvaraRadera
  2. Det gick bra tillslut. Nästa vecka bär det av till Sälen.

    SvaraRadera