Härifrån och framåt

Dagen började med ultraljudsundersökning av knäet hos Niklas som är sjukgymnast hos Sport Support center. Det är lite läskigt att ligga där på en brits och se inuti sitt knä och man vet ju inte riktigt själv vad man ser utan de mesta ser bara ut som en enda sörja. Jag tänkte bara, så här ska det säkert inte se ut. Särskilt nervös bli man när han gick tillbaka och kollade extra på något område. Det fanns inga skador på menisk, korsband, ledband, inte heller fanns det vätska i knäet eller någon synlig inflamation. Varför gör det då så ont?


Jo, knäskålen hålls tydligen inte riktigt på plats utan glider mot ytan under sig vilket skapar irritation och slutligen en inflamation. Svullnaden jag hade i börjar var troligen en inflamerad slemsäck. Det dumaste jag kan göra i detta läge är att vila knäet, det måste belastas för att muskeln ska stärkas och den ska dra tillbaka knäskålen i sin rätta bana igen.

Det låter som en dröm men han sade faktiskt att ju tyngre kan klarar att köra desto snabbare kommer jag bli frisk!


Var även hos sjukgymnasten som gav mig några rehab övningar som jag ska köra:


  • Stående benspark med foten i 45graders vinkel.

  • En bensbenpress

  • Exentrisk benspark
Alla övningar 10 reps och 6 set. Ska inte vara rädd för att de gör ont heller för det kommer det tydligen att göra. Så länge det inte gjorde så ont att jag grät gick det bra.

Så nu är det bara att köra, även om jag fortfarande skall på magnetröntgen.



Men jag firade i allafall och körde 10x2min intervaller på Skiergen en minuts aktiv vila emellan körde på motstånd 10. Det funkar bra att köra i Skiergen tycker jag men jag tror det är väldigt viktigt att tänka på tekniken och få det så likt vanlig skidåkning som möjligt. Visst kan man dra på lite olika sätt för att få en himla snurr på maskinen men jag tror inte att de kommer löna sig när man stor på skidorna...
Elin skickade denna bild till mig när jag var ledsen över knäet, tycker den är bra. Den är gjord av Stina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar