Överdosering

Helgens träningsläger i Sälen är över, jag kan inte annat säga än att det efter förutsättningarna gick bra. På söndagen kunde jag faktiskt köra 2 tim stakning utan att förta mig även om pulsen var lite för hög. Men förkylningen är kvar i min kropp, det sista vill liksom inte gå ur och det låter som om jag pratar i en tom kakburk!



Detta var orsaken till att jag idag besökte hälsokost butiken Nature vid Östermalmstorg och hade en lång diskussion med killen i butiken. För och nackdelar med olika tillskott, skillnader mellan naturbaserade och syntetiska. Skillnader mellan tillskott som exempelvis Mivitotal och andra tillskott anpassade specifikt för kvinnor eller män. Killen var kunning och det var intressant. Fick bland annat veta att det är bättre för mig som kvinna att ta ett tillskott anpassat för kvinnor än att ta ett generellt tex Sport tillskott eftersom man anpassat "sport" för att alla ska kunna ta det och då uteslutit vissa saker som man kan behöva som kvinna.

Vi diskuterade och Zink. Redan i höstas kom en rapport från Cochrane-institutet om att Zink kunde förkorta förkylningar och göra den lindrigare. De visade sig också att det som tar minst 15mg Zink per dag drabbas av färre förkylningar.


Detta förde i sin tur oss in på Livsmedelsverkets rekommendationer. Rekommendationen i Sverige för kvinnor 18-74 år är 7 mg, för män är den 9 mg. I USA är rekommendationen för män och kvinnor generellt 9mg och i Holland 15mg. Slutsatsen är att jag nu går hem och tar en överdos av Zink.
Mina nya multivitamintabletter anpassade för kvinnor kommer från Solgar "Female multiple"kostar 250 kr för 60 tabletter, som hittat...
I Sverige rekommenderas en tablett dagligen, jag kör USA-style och tar 3!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar