Tänker bara på träning

Vet ni vad det är för skillnad på tränande personer och icke tränande när det kommer till sjukdom?

Jo, en icke tränad person har svårt att komma igång igen efter att ha varit sjuk.
En som tränar på riktigt funderar på hur alla missade träningspass skall kunna tas igen när man blir frisk.

Att vara sjuk och jobba hemma ger en också för mycket fritid, för mycket tid till att Googla. Har googlat en hel del på förkylning och återkommande förkylningar. Läst i en del forum och sett en rödtråd. Många som varit förkylda ofta har haft brist på två saker zink och c-vitamin, för många har det hjälpt att då ta detta i form av kosttillskott så.

Katching, säger apoteket efter att jag varit och investerat i min hälsa.
Det andra var att immunförsvaret sitter i magen.
Katching, säger ICA efter att jag varit och handlat upp proviva produkter och Activia för en halv armé.
Överdriva och överdosera det är min melodi.

Annars tänker jag mycket på träning. Min drömrunda som jag längtar efter att få prova är längst Årstaviken, bort till Hellasgården runt 5km slingan och tillbaka. Skogen, stig, backar, långt. Förstår ni, en löpares våta dröm!

Har också tagit mig tid att sätta ihop nya styrkeprogram, de jag tidigare kört hade som syfte att bygga upp min rygg och grundstyrka igen efter ryggskotten. Dessa jag nu har satt ihop handlar om att bygga uthållighet och om att pusha kroppen och knoppen till att arbeta intensivt.

Passen är mycket cross-fit inspirerade, jag tror det kan vara ett bra koncept för löpare att köra styrka som är inspirerat av cross-fit eftersom det ger dig uthålligstyrka. Att jag inte gjort det mer är att jag är lite av en gymråtta som gillar hantlar och stänger och tycker väl att det är en bra väg om man vill se bra ut naken. Har sett en del bilder på cross-fitare nu och de ser nog också väldigt bra ut nakna, bättre än löpare skulle jag tro. Så nu skall jag ge cross-fit passen en chans i 6 veckor från tillfrisknande.

Har satt ihop 4 pass, två per vecka och kommer att köra varannan vecka.

Den ena veckan går efter filosofin 21-15-9. Vilket innebär att alla övningar görs i tre set, med 21, 15 och sedan 9 reps per övning.
Så här hade jag tänkt köra:
Frivändningar
Kettlebells sving
Armhälvningar
Toes to bar
Chins

Den andra veckan är uppbyggd enligt Tabata principen, vilken innebär att man arbetar i 20 sekunder och vilar i 10 sekunder och upprepar övningen 8gånger. Mellan varje övning får man dessutom 1 minuts paus.
Ett sådant pass ser ut så här:
Dips
Borsovhopp
Kettlebellssving
Burpee
Vadhopp

Jag har delat upp kroppen lite så att det inte blir mycket ben på båda passen. Orsaken till det är så klart att jag vill ha pigga ben till intervallpass och långpass som jag kör på helgerna.

Helt nya pass för mig detta och det skall bli kul att testa dem i gymmet för att se vad kroppen säger. Jag har dock inte tagit bort den viktiga bålstabiliteten utan kör några väl utvalda bollövningar efter passet, bland annat löparens måste – sidoplankan.

Så nu ska jag bara bli frisk också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar