Min motor är trimmad

Om man slår upp ordet prestationsångest i en synonymordbok så får man en bild på mig. I går var det dags att göra tester syreupptagningsförmåga, laktatest och maxpulstest var inplanerat. Jag kanske inte var nervös på söndagen men hela dagen under måndagen. Så illa att jag inte riktigt kunde äta mitt inplanerande mellanmål ca 2 timmar före test.

Testerna gjorde jag hos Sport Support Center på Djurgårde(www.sportsupportcenter.se) För er som inte riktigt vet vad dessa tester innebär så är Syreupptagningsförmågan (VO2max) ett mått på hur bra motor du har det vill säga hjärta. Maxpulsen ja mäter just maxpulsen, alltså den puls du kommer upp i vid maximal ansträngning. Laktattester mäter mjölksyran i blodet och är ett redskap för att bättre kunna planera sin träning.

Efter att jag avslöjat att jag var tok nervös och de avslöjat att de inte själva gör testerna för att de nog också skulle vara lite nervösa så släppte lite av prestationsångesten. Det är ju för min egen skull jag ville göra testerna för att hjälpa mig själv att bli bättre inte för att kunna styla med snygga siffror på ett papper. Att jag haft ett 7 veckors uppehåll följt av nu 4 veckors träning tycker jag gav mig en bra utgångspunkt jag är inte i toppform men inte heller där jag var för 4 veckor sedan.

Nog om det.
Testerna gick till så att jag värmde upp lugnt och fint i 10 minuter. Sedan togs ett blodprov genom ett litet stick i fingret. Därefter ökades hastigheten i 4 minuter följt av ett stick i fingret igen och så fortsatte det 4 gånger. Sista vändan messade jag ur, så har i efter hand hade jag kunnat pressa sista minuten också men ni vet ju min rädsla för löpband som går fort så när låren knep ihop och jag fick stickningar i fingrarna och halsen sade jag stopp.

Resultatet?
Min maxopuls mättes upp till 191. Det som var riktigt kul var att jag hade en jag citerar ”väldigt bra syreupptagningsförmåga” VO2Max låg på 56,9ml/kg/min.
Vad innebär det?
”Normal” kvinna 30 år: 30-35ml/kg/min
Allsvenskspelare 51 ml/kg/min
Store bror: 63,8 ml/kg/min
Charlotte Kalla 74ml/kg/min
Gunde Svan (finns lite olika siffror men vi väljer en högre) 92 ml/kg/min

Min uthållighet var det lite sämre med den var ”hyfsad” men det kan bli bättre. Det skall jag göra med långa lugna pass som är över 75minuter. Det ska vi, jag och min motor fixa.

För detta betalde jag 1250 kr. Det var det absolut värt. Förrutom att jag fick ett kvitto på att jag har potential så fick jag riktmärken på att träningen ger resultat och dessutom vet jag nu hur jag skall gå vidare på bästa sätt.

Mina mål är ju att få kalla mig för löpare med milen under 45 minuter och halvmaran under 1,45. Testerna visade att detta inte alls skulle vara en omöjlighet att nå, kanske till och med till sommaren.

Vem kan göra testerna?
Alla tycker jag och det tyckte även personalen på Sport Support. Ett vanligt ”misstag” är att man inte vill göra testerna när man inte är i toppform men med hjälp av testerna kan du ”lättare” dock inte sagt att det är mindre jobbigt, nå just din toppform. Till sommaren kommer jag nog att göra om dessa tester för att se vad som hänt och för att kunna justera träningen.

Något annat som var kul var att jag fick höra att jag hade ett bra marathon steg, ni som följt bloggen vet ju att jag för ca 1 månad sedan blev totalsågad för mitt löpsteg. Så den tid jag lagt ner på löpskola har tydligen hjälpt. Det var alltså väl investerade pengar och tid. Så kommer detta att vara.

Så, ni där ute hur går det med armhävningarna?
Kan meddela att jag klarade 70 i morse, så 75 känns inte långt bort, eftersom jag var lite på G så fortsatte jag till 100, på knä då! Sedan 20 i bonus på tå igen. Elin som efter att verkligen gjort Vasaloppet på ett traditionellt sätt med 1 stav och därefter varit skadad i över 1 år klarade 10 på första försöket bra jobbat.



Mina testledare, mannen ni ser här har gjort maran på 2,40

4 kommentarer:

  1. Ojoj, låter väldigt bra! Grattis, eller vad säger man..? "Bra jobbat" kanske? Jeg är uppe på 48 armhävningar så det ser bra ut:-)

    SvaraRadera
  2. Bra jobbat med pumpen!! Jag har tyckt att jag har så dålig teknik när ag gör armhävningar, men idag gjorde jag framför en spegel och det såg riktigt bra ut.. jag maxade inte ett sett, utan körde 4 x max, och låg runt 20 per set. Mkt nöjd:)

    SvaraRadera
  3. Fick ett problem efter fredagens armhävningsdebut - hade sån träningsvärk att jag inte kunde öva armhävningar på flera dar :) Men igår gjorde jag ett till försök och klarade 15.. alltid nåt :)

    SvaraRadera
  4. Bra jobbat Elin. Ja armhävningar kan ge ruskig träningsvärk!

    SvaraRadera