Varför är det bara medelåldersmän som använder splitshorts?

Börjar med den filosofiska frågan som jag under min löptur igår fick jag anledning att fundera över nämligen splitshorts och varför är det bara medelåldersmän som bär detta plagg?

Splitshorts:Ser ju luftigt ut. Varför är det mest medelåldersmän som använder splitshorts?
Min outfit: T-shirt, funktionsjacka, har faktiskt tagit fram de tunnare tightsen, dubbla sockar (inte för att det är kallt utan för att jag får blåsor) pannband (håller borta håret och håller fast lurarna i öronen).


Vad kan ska jag säga, jag är från Norrland och vet inte skillnanden på sommar och vinter.


Jag har ju tidigare skrivit ett inlägg om att jag planerar livet efter träningen och att det krävs en del prioritering och planering för att få till vissa träningspass. Igår var jag bjuden på en After work hemma hos E samtidigt som jag hade distans 60 minuter på schemat. Lösningen blev helt enkelt att springa bort till E i Solna från jobbet på Östermalmstorg.

Det var en fin runda runt Gamla Stan, Rållis, längst Hornsberg där jag som vanligt hamnade inne i ett byggområde och rundan blev inte bara transportlöpning utan också hinderbana. Över några betong högar och fick jag klättra över en liten avspärrning. Kom inte igenom det lilla hålet för att jag hade ryggan på. Längst Pampas, lite vilse vid Huvudsta fältet blev runt 12km på timmen.

Så till det roliga att låna någon annans dusch. Hemma har man sitt eget schampo och balsam oftast samma rätt länge och samma gång på gång. Jag till hör i alla fall inte dem som gillar att byta märke och dessutom har man samma tvål. Av någon anledning har jag köpt ett Jumbo pack av Barnängens honung och mjölk som jag nu är lite trött på. Hos E kunde jag lyxa till det lite med tvål från The Body shop. Luktade sommaräng.

Löpningen överlag gick bra, sprang i mitt behaglighetstempo som är 5:20, detta för att min puls på distanspassen som är ett mellanpass skall ligga omkring 150-160.

Lite reflektioner från passet:
- Jag kan springa om folk i 5.20-fart och med väska
- Alla tror det är sommar, jag kommer i långas tights och jacka, till och med pannband medan andra har splitshorts.
- Det är många joggare på Kungsholmen
- Gångtrafikanter borde lyfta på blicken och vara lite uppmärksam.

Om allt vill säg väl skall jag löpa Lidingöultra banan i morgon…




1 kommentar:

  1. Glad att stå till tjänst med sommaräng :)
    /E

    SvaraRadera