När Gud tog vilodag gjorde Nike den sista finishen på skapelsen

Överallt talas det om barfotalöpning, något som kommer diskuteras ännu mer nu när boken ”Born to run” kommer på svenska och alla, inklusive mig, som inte orkat ta sig an den på engelska kommer att inspireras av ursprungsfolk världen över.

Jag har ett par Vibram 5-fingers. Jag önskade mig dem för att jag lite naivt trodde att de kanske skulle vara lösningen på problemet med min pronation, vilket ställer till problem med min höft och rygg. Tanken var att träning i dessa skor skulle bygga upp mina fötter så att alla andra problem skulle lösa sig.

Efter första passet hade jag en galen träningsvärk i fötterna, ni vet så där skönt som det bara kan kännas i magen, så kändes det i fötterna. Detta var efter ett benpass på gymmet. Provade sedan jogga i dem på löpbandet i 3km, vilken pump i vaderna. Jag kör alla mina styrkepass och några av löpskolepassen i mina 5-fingers. Men jag springer inte i dem.

Varför springer jag inte i dem när människan är född barfota? Evolutionen har gjort ett underbart jobb med människan, inte kan det väl vara så att Nike sedan gjorde den sista finishen men sina skor?

Jag må vara född barfota med uppvuxen med skor på fötterna, att jag sedan i 29 års ålder får för mig att jag ska tillbaka till det ursprungliga kanske inte min kropp och mina fötter riktigt hänger med på. Det skulle göra mer skada än nytta, bara att inse att jag är en Nike-människa och inte en stenåldersmänniska. Jag tror alltså inte att jag skulle klara att springa i dem. Har dock träffat en snubbe som sprang sitt första maraton i 5-fingers så visst går det.

Mina långpass springer jag i den totala motsatsen till 5-fingers nämligen ett par Adidas Salvation med inläggssula!

Innan jag fick dessa skor med inläggssula kunde jag inte springa längre än 5km utan att få en fruktansvärd smärta i höften. Den vrids in till följd av min pronation, skorna och sulorna hjälper till att hålla hålfoten uppe och höften på plats. Nu klarar jag att springa betydligt längre och helt utan smärta. Visst har jag gjort diverse rehab övningar och styrkeövningar också men jag kan fortfarande få ont när jag istället använder mina mindre stöttande Asics. Så i mitt fall var det kanske Adidas som fullbordade det evolutionen missat.

Med löpskoleövningar och andra styrkeövningar har jag till viss lyckats ändra mitt löpsteg till att bli mer en framfotslöpare, vilket i teorin skulle göra min pronation till ett lite mindre problem.

Jag älskar att träna funktionell styrketräning i mina 5-fingers. Jag får jobba med balansen på ett helt annat sätt. Kanske skulle det vara fördelaktigt även för dig som vill bli stor och stark och lyfta tungt att göra det i dessa, då får du ju med hela kroppen och även de tunga lyften får ett inslag av funktionalitet.

Skulle jag rekommendera andra att använda dem?
Absolut men använd dem med ditt sunda förnuft och utifrån din kropp och förutsättningar, det är få av oss som är perfekt konstruerade och inte behöver lite stöd och hjälp.

1 kommentar: