Övningar för onda knän

Vågar knappt säga det men det går rätt bra med knäet. Under gårdagens 30 min vansinnes löpning kände jag inget i knäet. Det är jobbigt att springa så fort, men jag tror stenhårt på min idé. Ligger i omkring 85% av maxpuls hela tiden, men det är inget konstigt alls efter att man åkt Vasaloppet.



Jag har fått lite frågor gällande mina knäövningar och rehab i allmänhet. Så jag tänkte berätta hur jag gör. Först så tycker jag inte att man ska hoppa på och rehaba sig själv utan att veta vad som är fel. Om du har problem som inte blir bättre sök hjälp.


Mitt knä var kraftigt överansträngt och inflamerat och när det lagt sig kunde jag börja rehaba.

Knäövningarna jag gör är för att stärka knäet och rumpan, för det visade sig att min rumpa var ganska inaktiv.


Jag gör båda övningarna 5x10 och så tungt jag bara kan.

Enbens press

Tänk på att pressa knäet utåt och gå till strax under 90 grader. Översträck inte.



Exentrisk benspark

Båda benen hjälper vikten upp.
Håll kvar i 5 sek ta sedan långsamt ner


Därutöver gör jag också utfall med det främre benet på balansplatta men det har jag ingen bild på. Viktigast då är att hålla knäet ut och spänna magen. Detta kunde jag inte göra i ett första skede eftersom det gjorde för ont i knäna.

Övningarna kan komma att göra lite ont, men det är okej. Var bara vaksam på vilken typ av smärta det är.


Förrutom det onda i knäet så kom det fram att jag var väldigt svag i höften och hade svag core också. Därför har jag gjort en massa core och bollövningar. Dessa kommer i ett senare inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar