Frukost- Från Gunde Svan till "the quick fix"

Jag brukar ju lägga ut lite recept här på bloggen då och då och det verkar vara uppskattat, nu fick jag frågan om jag inte kan tipsa om lite bra frukostar.



Jag är frukost konservativ och tycker inte själv om att variera mig så mycket. Älskar hotellfrukostar även om jag äter exakt samma sak som hemma förutom att det alltid finns en croissant man kan ta till kaffet, det gör jag ju inte hemma direkt. Jag äter inte så mycket frukost för att jag antingen ska iväg och träna och då äter jag igen direkt efter träningen eller så ska jag till jobbet och då äter jag mellis vid kl 10. Men här kommer några personliga favvoriter som jag varierar emellan...

En klassisk Anna
En tallrik Naturell yoghurt så fet du kan hitta (3 %)
En skiva Vasasport knäckebröd som jag bryter ner i yoghurten
1 kiwi
1 glas Proviva
1 ägg när jag känner för det.

Gunde Svan
Havregrynsgröt är ju sinnebilden av nyttig frukost, här är i alla fall ett alternativ som dock kräver en sväng till affären.
1,5 dl Fibrex (finns ofta i glutenfria hyllan annars fråga i affären)
2dl vatten
1msk psylliumfrö
1 äggvita
Gör så här:
Blanda Fibrex,psylliumfrö och vatten i en kastrull. Koka upp och rör om tills vattnet sugits upp.
Ta av från plattan och rör i äggvitan. Krydda med något du gillar som kanel eller kardemumma. Servera med mjölk, filmjölk och lite färska bär.

Quick- fix
Gröten är inget för stressiga mornar däremot är detta det. Bli inte rädd för detta med råa ägg det smakar mumsigt och äggen gör det lite fluffigt. Passar också bra efterträningen eller som mellis.

Ingredienser:
Frusna bär (har inget mått utan så mycket du tycker ca 2dl kanske)
2 ägg
1 avokado
1 banan
Lite mjölk
Gör så här: Släng allt i en mixer häll upp i ett glas och njut. Ta gärna en Vasasport knäckemacka med smör och ägg på till.

Bara bröd duger
Man får äta vad man vill, jag försöker att inte äta bröd till frukost förutom innan långpass då jag äter typ polarkaka , så vitt och sockringt det kan bli och det lägger sig som en perfekt klump i magen som suger upp allt vatten jag dricker så det slipper skvalpa runt
Jag har i alla fall ett ”bra” bröd som jag gör ibland som man också kan ha som mellis. Här hittar ni receptet på det. Så är det bara att lägga på vad man önskar. Jag gillar smör, hamburgerkött och ost.

Müsli med yoghurt
Det finns massa rolig müsli man kan göra, bara fantasin sätter gränser. Blanda ihop vad du gillar sätt på ett bakplåtspapper och häll/klicka över kokosfett eller rapolja och rosta det i ugnen så det blir så där krispigt.
Här är ett recept på chokladmüsli. Strö den över dina feta yoghurt och om du vill är det riktigt gott med hallon eller kiwi på.

Plättar till frukost!
Detta är en riktig lyxing. Det bästa med dessa plättar är att du kan göra dem dagen innan och ha några i kylen. Kanske lagar man dem till middag ena dagen med typ grädde och sånt och de som blir kvar äter man till frulle. Receptet hittar du här.
Exempel på tillbehör till frukost om man inte gillar vispgrädde på morgonen är bär eller frukt tillsammans med lite kesella eller turkisk yoghurt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar