Hem till byn

I morgon bär det av hem till byn. Alla som kommer från Norrland vet direkt vad det innebär att åka till byn, det är mer än att åka till en geografisk plats det är att åka hem, helt enkelt. Säger man däremot ”Ja skaa fa te staan” då menar vederbörande alltid att man ska till Kiruna.
Foto: Så här förhåller sig byn och stan sig till varandra och till de som kallas fjollträsk (Sthlm)


Så klart finns det massor att berätta om byn, men eftersom detta är en träningsblogg och jag förtillfället är skadad så ska ni få höra lite om hur det var att träna i byn. Hemma i byn så kan man prata om träning om det är varmare än -21,5 grader eller om det är kallare än -21,5 grader. -21,5 var nämligen den allmängiltiga köldgränsen fram tills det var -21,5 gick det utan problem att bedriva fysiskaktivitet av alla slag utomhus. Som barn fasade man för om det var kallare än -21,5 grader för det innebar folkdans i gympasalen med ”Äppelbo gånglåt” istället för skidor.
Hemma i byn. Foto lånat från: Junosuando i Tornedalens hjärta


9 dagar ska jag vara hemma i byn, all inclusive. Skickat en lista på de kakor och bullar mamma ska ha bakat tills jag kommer, förvarnat pappa om att han är vallamästare, meddelat byaledningen om att jag önskar välpreparerade spår. Det enda jag ska göra under 9 dagar är att äta kakor, åka skidor och bada bastu.


Enda orosmolnet är knäet. Det är klockrent PFSS, överansträngning. Jag kan peka på en rad saker som lett fram till detta:
- Mindre styrketräning
- Mer asfaltlöpning
- Mer löpning över lag
- Sprungit annorlunda av rädsla för att få ont i höften

Det dummaste man kan göra med PFSS är att bli stilla sittande, problemet är ju att knäna är svaga så nu är det ännu mer fåniga rehab övningar som gäller, som om det inte var nog med allt bollrullande jag gör för höften! 6 veckor av rehab får jag minst räkna med.

Jag kommer inte springa på 6 veckor. Så då var det sagt, som en sten som föll. Men det gör inget, bara jag kan åka skidor. Gode, Gud bara jag kan åka skidor!
Jag ska rehaba, jag ska stretcha jag ska göra allt vad som krävs i mig, jag ska banne mig gå på julottan!


6 veckor då har januari passerat och jag har god tid på mig att förbereda mig inför Vasan. Bara jag kan åka skidor så är faktiskt detta det bästa som kunde hända för nu kan jag fokusera på skidor och köra Skierg tills händerna blir blå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar