Succé tipset- så knyter du dina skor

Jag tänkte dela med mig utav ett av mina bästa tips. För att bli en bra löpare gäller det ju att ha skor som sitter bra på fötterna. Själv så liger jag lider av någon form av knytaskornalexi, det vill säga att jag är värdelös på att knyta skorna så att knuten faktiskt håller. Spelar ingen roll om det är rosetter, dubbelknutar eller andra knåpar det lossnar alltid. Under min karriär som fotbollsspelare var det mer än en tränare som tejpade mina snören med silvertejp när det tröttnat på att knyta skorna åt mig. Dessutom tycker jag ofta att skorna glappar i hälen. Att de liksom inte sitter ordentligt på foten. Jag vill att mina skor skall ha perfect fit.

Därför har jag tagit fram ett nytt sätt att knyta skorna på som får skorna att sitta perfekt på foten, även runt vristen. Tror faktiskt det kan hjälpa dem som under sina pass drabbas av skavsår.

Gör så här:
Snöra skorna som vanligt. På näst sista hållet trär du sko snöret inåt, som bilden visar

Det skall alltså bilda en ögla.


Korsa snörena som vanligt och trä dem igenom öglan.

Viktigt att du först drar snörena nedåt för att tighta till, så hårt du själv vill ha det. Knyt sedan skorna, förslagsvis en dubbelknut.

Så här skall det alltså se ut när det är klart. Pröva och återkom gärna och berätta vad ni tyckte!



I morse avverkades det första rehab-passet. Gick bra, blev 5 km på omkring 26minuter så som ni förstår var det inte löpning utan jogging, kanske till och med på gränsen till rask promenad i jogg stil i början. Men huvudsaken är att det funkade. Höger ben kändes lite instabilt, försökte öka lite på slutet men benet kändes darrigt. Men det viktigaste - ingen smärta varken i höften eller i ryggen.

Körde lite rygglyft på boll och plankan samt min husmorsgymnastik och lätta töjningar också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar