Lyckan är snart vara tillbaka i ett par löparskor

Ni som har tagit körkort vet hur jag kände mig i morse, en hemskt nervös känsla som kröp i hela kroppen.Som om det som händer under de närmsta timmarna skulle vara avgörande för min framtid. Nej jag överdriver inte, det var så jag kände inför dagens återbesök på Accessrehab.

Tankarna rullade; Vatten ska ju vara skonsamt kanske vattenpolo nja konstsim kanske passar bättre. Börja köra Crossfit, eller kanske bli yogaguru? Har trots allt tränat yoga i Indien och har faktiskt talang för det.

Igår kväll förberedde jag mig. Japp, jag förberedde mig för mitt återbesök hos sjukgymnasten och naprapaten. Bit för bit gick jag igenom min kropp med fokus på ryggen och höften. Skrev ner allt. Lika noga som när man gjorde fusklapp inför tyskaproven.

När det väl var dags tog jag upp min lapp och precis som på tyskaproven så var de som jag skrivit ner borta, på proven var det ju det man kom ihåg. Plötsligt gjorde de inte ont att lyfta höger ben, min skinka stramade inte. Förstår ni den lilla solstrålen som nådde mitt hjärta?

Gick igenom kroppen och fixade det som ännu var fel. Var tydligen en sensationellt snabb återhämtning efter ett väldigt kraftigt ryggskott. Men så hade jag för en gångs skull lyssnat och gjort som man rekommenderat. Låg blixt stilla i två dagar. Inte som den gången på gymnasiet när jag var ut och cyklade efter att de precis tagit bort stygnen på min fot, vilket resulterade i 8 månader på kryckor och en blodförgiftning. Inte heller som när jag körde på och tävlade i Taekwondo med sådan benhinneinflammation att jag inte kunde gå, den gången resulterade det i akut operation av båda benen och kryckor i 3 månader. Man brukar säga att man lär sig av sina misstag, trodde inte det gällde mig men kanske gör det de.

I morgon får jag börja träna igen, det finns en regel: Inget som gör så ont att det ändrar din löpteknik.Träningsvärk räknas inte. Skulle helst börja på löpband så jag inte spände mig för att det var halt. Äntligen en vettig ursäkt för att slippa mala på ute i -19.

Planen är denna:
Torsdag: Lätt jogg så länge det går, max 5 km. Core-träning med boll
Fredag: Funktionellstyrketräning med kettlebells samt core. Lätt jogg som uppvärmning
Lördag: Vila eventuellt en promenad
Söndag: Lätt jogg max 6 km.
Måndag: Funktionell styrka
Tisdag: Vila
Onsdag: Återbesök på Accessrehab

Om något känns fel ska jag avbryta, inte bryta samman. När jag kan springa igen ska jag köpa ett par nya löparskor och kanske också en ny löparklocka!

Min lapp, har den kvar i jackfickan utifall att... menar provet är ju inte rättat än och betyget inte satt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar