Det behöver inte vara kul jämt...

I fredags var det dags för det första passet efter sjukdom. Blev ett lugnt funktionellt pass som började med tre kilometer jogging och sedan styrka med temat 100. Detta innebär att jag gjorde 100 repetitioner av alla övningar.
Passet bestod av:
Enbens knäböj,
Baksida lår på boll
Frivändningar
Armhävningar
Kettlebells sving
Bensänk på boll

Enbens knäböj är jätte jobbigt tycker jag, helst om man ska göra 100 stycken. Så klart hade jag rätt mycket träningsvärk när jag vaknade tidigt på lördagmorgon för att åka ut till Idrotthögskolan och delta i SATS Inspirationsdag. Jag hade valt en föreläsning om att förbättra sin löpträning med Anders Szalkai. Sedan var det Nike Training for Runners.

Training for Runners är en specialklass som går just nu på Sats. Det är konditions och styrka, mycket hopp och studs. Behöver jag säga att det inte är lite prestige när typ 60 pers som jobbar på Sats skall träna ihop? Alla gillar dessutom att synas och vara bäst så det är bara att hänga på.

Träningsvärken var inte nådig, redan på kvällen protesterade mina ben kraftigt. Till och med träningsvärk i fötterna eftersom jag kört båda passen i mina Five fingers. Men står det långdistans på schemat så står det.

Var osäker på om mina ben skulle göra någon form av komplott och vägra så efter lite funderade bestämde jag mig för att göra något konstigt. Springa långdistans på löpbandet!

Jag kände att jag vill ha chansen att bara kliva av och låta det vara över. Jag är ingen sådan där som anser att all löpning skall bredivas ute. Visst är det roligare ute men det behöver inte vara så roligt jämt!

Så med gårdagens föreläsning i färskt minne klev jag upp på löpbandet och avverkade 2 timmar. Blev lite längre än en halvmara. Genomsnittstempot var ca 5,40 lite långsamt men efter viss medling var det vad mina ben gick med på. Men långdistanspassen skall vara i pratfart, en 5:a på en skala från 1-10. Min pratfart ligger på mellan 5.10- 5.30 någonstans.

Nu känns det skönt eller nja, mina ben gör hysteriskt ont. Men ser redan framemot morgondagens backintervaller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar