Jag VET hur ont det gör att flyga av ett löpband

I går var det dags för intervaller, hårda hänsynslösa intervaller. Som alla vet är jag en långsam löpare, mycket långsam faktiskt. Så intervaller ska råda bot på min långsamhet, ett tag har jag dock känt att jag inte riktigt kan ta ut mig på intervallerna. Kan bero på att jag VET hur ont det gör att flyga av ett löpband!

Att köra intervaller på löpband är dessutom enda alternativet nu när det är ishalka ute, det går liksom inte att komma upp i några hastigheter ute utan att riskera lårbenshalsen. Intervallerna var av slaget 6 x 90sek + 4x90sek, 30 sek vila. 3 km uppvärmning och 2 km ner jogg. Eftersom jag känt att jag inte kan ta ut mig så kom jag på den excellenta idén att höja lutningen på löpbandet till ca 7 % lutning och drog sedan på. Tempot blev såklart långsammare men jag blev jävligt trött. Dessutom kom det värsta snabba löpar tjejen och körde bredvid mig. Sneglade på hennes hastighet som var uppe i 17, men utan någon lutning och bara i 15 min. Puff det hade jag med klarat…

Förresten så måste man alltid ha minst 1% lutning när man kör på löpband för att det skall vara likvärdigt med att köra ute på planmark.

I morse avverkade jag som vanligt 1 timme styrketräning på gymmet, rygg, bröst, mage och fåfänga. Blev ett lugnt pass då jag testade nu kombinationer och övningar för det nya passet som jag kommer börja köra från nästa vecka.

Många motionärer med en förkärlek till löpning, cykling, skidåkning eller vad det nu kan vara tränar inte styrka och särskilt inte ben. Ofta har jag fått höra, både i jobbet som PT men även av vänner; Nej, jag behöver inte köra ben för jag springer, går på spinning…

Och ofta kommer lite skador smygande, ont i knän är vanligast efter att man dragit igång med löpningen lagom till sommaren.

Pass nummer två för dagen går av stapeln klockan 18:00 ikväll, spinning på SATS Medborgarklassen tillsammans med Niklas S. Det är bra pass, hårt och till bra musik, ingen schlager eller hits för kids. Skön techno och house.

Kan också säga att jag VET hur ont det gör att flyga över styret på en spinning cykel. Trodde ni det var omöjligt?

Nope, jag har klarat det. Var i och för sig kanske år 2002 när jag var ny på spinning och tränade på 08 gym och rehab. Jag och min bror fick ofta privatlektioner i spinning för vi var de enda deltagarna på Justins klasser. Han var grym, han var hård, han var amerikan säkert Marinkårssoldat och han spelade Teddybears Sthlm och vi skulle köra stående tempoökning. Brorsan var så klart före jag tog i och jag flyg över styret. Men vad är det man säger. Det som inte dödar härdar.

Nu när jag tänker efter så har min bror varit orsak till mycket omöjligt som gjort ont på mig… Tror nog jag borde få en medalj eller i alla fall en present som tack för alla år som han fått plåga mig, vi snackar grodhopp i backe, som 10 åring cykla 3 mil för att serva honom med vattenflaska när han åkte rullskidor. Den där nya oanvända Polar F4 pulsmätaren är en bra kompensation.

3 kommentarer:

  1. Hörrö mattematikern. Om man springer en slinga från punkt A till A borde antel höjdmeter upp resp. ner vara samma. Hur kan då 1 % motsvara plant?
    För det andra så är inget gratis i livet...

    SvaraRadera
  2. Det vet varje rutinerad löpare med rädsla för lårbensbrott att 1% lutning ungefär motsvarar löpning utomhus på planmark och man kan även tänka sig att de ger en viss känsla av att springa i motvind. Vill man ha mer motvind kan man alltid sätta på fläkten på löpbandet

    SvaraRadera
  3. Haha, det var det sämsta...Om jag springer 10000 meter med en lutning på 1% så ger det en höjdskillnad på 100 meter.Använder du hiss för att ta dig ner sedan?!
    Att höja lutningen kan aldrig simulera motvind då det endast påverkar vinkeln i knän och höft. Detta påverkar inte armpendel, kroppshållning eller att man bara blir störd av den.
    Detta är ju en av de älsta myterna...

    SvaraRadera